Salget av brukte elbiler har skutt i været. Akkurat nå ligger det over 22 000 brukte elbiler til salgs bare på Finn.no. De aller fleste som kjøper ny bil om dagen velger elektrisk og dermed blir det fler brukte i markedet.
I tillegg har det i løpet av de to-tre siste åra dukket opp mange nye, spennende modeller med betydelig lengre rekkevidde. Mange ønsker derfor å kvite seg med den gamle og kjøpe en ny.
Å kjøpe en brukt elbil er ofte mindre risikofylt enn å kjøpe en brukt bensin- eller dieselbil. Det er rett og slett færre ting som kan gå i stykker på en elbil. Likevel er det spesielt en tabbe flere har fått føle på den siste tiden. Sjefen hos en Skoda-forhandler vi snakket med nylig, forklarer:

- Fryktelig useriøst
Kort garanti
- I forrige uke kom en Skoda Enyaq-eier innom oss og fortalte at det hadde dukket opp et problem med ulyder i bilen hans. Bilen var litt over to år gammel og kjøpt hos en liten forhandler i Viken. Eieren mente dette var noe som vi måtte fikse på garantien.
- Da vi sjekket registreringen på bilen, viste det seg at den var bruktimportert. Vi måte derfor be vedkommende ta kontakt med selgeren, siden den norske garantien på fem år bare gjelder biler som er solgt via den norske importøren. I det landet denne bilen var importert fra, er garantien bare på to år, sier Skoda-sjefen.

Stor bruktimport
Han forteller at de har hatt flere henvendelser fra bileiere som ikke er klar over at bilen deres ikke er omfattet av den norske femårsgarantien. Som regel ender det med at eieren må betale en slik reparasjon selv.
For deg som er på jakt etter en billig, elektrisk bil, er det store tilbudet av brukte godt nytt. Du får mye å velge mellom og prisene presses.
Det er imidlertid viktig å være klar over at det er mange bruktimporterte elbiler der ute. Bare de tre siste åra er det kommer over 30 000 bruktimporterte elbiler til Norge. Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf og Kia e-Niro er de som topper listen.

Mange får en smell
Fem år en norsk «oppfinnelse»
Det behøver ikke å være et problem, bare du er klar over en ting: Fem års nybilgaranti er en norsk oppfinnelse. Noen av de norske importørene gir til og med sju års garanti.
I land der mange av de bruktimporterte bilene ofte kommer fra, er to eller tre år vanlig.
Ved kjøp av brukt elbil er det derfor viktig å sjekke at det er en «norsk» bil med norske garantier. Dersom det dreier seg om en bruktimportert bil fra en frittstående forhandler, må du få klarhet i hvilken garanti som gjelder. Dette må du få med i den skriftlige kontrakten. Hvis ikke kan det bety at du har dårligere mulighet til å reklamere på eventuelle feil som dukker opp i etterkant.

Mistet garantien
Kia er for øvrig det eneste merket som har en sju års garanti som gjelder i hele Europa.
Den andre tingen som er svært viktig å sjekke når du kjøper en nyere brukt bil, uansett elbil eller fossilbil, er at den forrige eieren har fulgt de servicer som er forskrevet til riktig tid.
NAF-bladet Motor har omtalt flere saker der eiere av blant annet Hyundai og BMW har fått beskjed om at garantien på bilen ikke lenger gjelder. Årsaken skal være at forrige eier ikke har fulgt opp eller ventet for lenge med servicer på bilen. For BMW-eieren kan det være snakk om et tap på flere hundre tusen kroner.

Ekstra utsatt
Sjekk servicen
Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, mener denne saken viser hvor viktig det er å følge anbefalt serviceintervall.
Hun mener dessuten at bilprodusentene og bilimportørene ikke kan fjerne hele nybilgarantien på biler som ikke har fått service i tide.
- Avslag på garantien bare kan gjelde feil som kan ha en årsakssammenheng med at service er tatt for seint, eller er mangelfull. Hele garantien som sådan kan ikke falle bort. Det må gjøres en konkret vurdering for den enkelte feil.
Populære brukt-importerte biler
1. | Hyundai Kona Electric | 4 249 |
2. | Nissan Leaf | 3 529 |
3. | Kia e-Niro | 3 205 |
4. | Audi e-tron | 2 806 |
5. | Kia e-Solu | 2 198 |
6. | Skoda Enyaq | 1 379 |
7. | Volkswagen e-Golf | 1 090 |
8. | Jaguar i-Pace | 936 |
9. | Hyundai Ioniq 5 | 779 |
10. | Kia EV6 | 715 |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken – bruktimport-toppen siste tre år.