Rekkevidde 1 000 kilometer

«Elbilen» for deg som hater elbil

Nye Nissan Qashqai er på plass i Norge. Nå har vi kjørt E-Power utgaven, som kommer til våren. Den blir «elbilen» for deg som ikke vil ha elbil.

FØRSTE PRØVETUR: Nissan Qashqai med det spennende E-Power drivverket kommer til Norge til våren, men vi har allerede prøvekjørt: - Imponerer like mye på kjørekomfort som en elbil, er konklusjonen. Foto: Rune Korsvoll
FØRSTE PRØVETUR: Nissan Qashqai med det spennende E-Power drivverket kommer til Norge til våren, men vi har allerede prøvekjørt: - Imponerer like mye på kjørekomfort som en elbil, er konklusjonen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Til tross for at ni av ti nordmenn nå kjøper en elektrisk bil, er det fortsatt de som sverger til bensin eller diesel. Enten fordi lademulighetene er for dårlige eller fordi kjøremønsteret passer dårlig med den rekkevidden elbilene har i dag.

Det er her Nissan Qashqai E-Power kommer inn.

FORKLARER TEKNOLOGIENL: All framdrift kommer fra en elektrisk motor på 190 hester. Bilen skal ikke lades, fordi strømmen produseres av en bensinmotor. Foto: Rune Korsvoll
FORKLARER TEKNOLOGIENL: All framdrift kommer fra en elektrisk motor på 190 hester. Bilen skal ikke lades, fordi strømmen produseres av en bensinmotor. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Rekkevidde: 100 mil

Vi prøvekjørte bilen under årets Tannistest i Danmark, der kandidatene til Årets Bil i Europa nylig var samlet. Vår dom er klar: Bilen imponerer oss med krefter og kjørekomfort som vi er blitt vant til fra elbilene.

Samtidig skal den kunne gi en rekkevidde på rundt 1000 kilometer, ifølge en av Nissans ingeniører som var med oss på kjøreturen og forklarte teknologien.

Qashqai E-Power drives bare av en elektrisk motor, men er heller ikke en ren elbil. Det er dermed heller ikke snakk om at den får nyte godt av de økonomiske fordelene som elbilene har i dag. Elmotoren henter strømmen fra et ganske lite batteri på 2,5 kWt. Batteriet lades kontinuerlig av en tre-sylindret, turboladet bensinmotor.

Imponerende kjørekomfort

Fordelen med dette drivverket er at bensinmotoren kan jobbe svært effektivt, på jevnt turtall, og dermed ha både et lavt forbruk og CO2-utslipp. Nøyaktig hvor lavt vet vi ennå ikke, siden fabrikktallene ikke er offisielle.

Ifølge Nissan er målet at bilen skal klare rundt 1000 kilometer på én tank bensin. Det indikerer et forbruk på rundt 0,5 liter på mila.

Det som etter vår mening er en minst like stor fordel med denne nye teknologien, er at kjørefølelsen er like kraftfull som i en elektrisk bil. Elmotoren som driver forhjulene er på 140 kilowatt – eller 190 hester.

Det betyr mye krefter som kommer øyeblikkelig når vi tråkker på gasspedalen. Akselerasjonen blir rask og det høye dreiemomentet gir bilen fleksible ytelser underveis på kjøreturen.

I tillegg er bilen stillegående. Hjulstøyen er overraskende lav og motoren hører vi bare når vi akselererer kraftig. Da går den opp på et høyere turtall.

STØRRE: Interiøret her er fra en vanlig hybrid-utgave, som er på plass i Norge allerede. Nye Qashqai er blitt større og mer komfortabel. E-Power-utgaven har blant annet trinnløst gir som standard. Foto: Rune Korsvoll
STØRRE: Interiøret her er fra en vanlig hybrid-utgave, som er på plass i Norge allerede. Nye Qashqai er blitt større og mer komfortabel. E-Power-utgaven har blant annet trinnløst gir som standard. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Spenning om prisen

Knut Arne Marcussen er informasjonssjef i Nissan Norge. Han tror nye Qashqai kan være en bil som tiltaler alle de som ennå ikke er klare for en elbil.

– Det er ikke alle som bor slik til at det er mulig å kjøre elektrisk. Vi tror at de hybrid-systemene vi nå får på Qashqai er en god løsning for mange. Den nye bilen får også det meste av moderne sikkerhetsutstyr som skal sørge for at du ikke havner i en ulykke, sier Marcussen. Han tror at den nye e-Power-utgaven vil utgjøre en stor del av salget.

Hva prisen blir, får vi trolig ikke greie på før bilen kommer til Norge til våren. Teknologien i bilen høres dyr ut. Uansett vil Qashqai få tøff konkurranse fra egne rekker, når Nissans nye elektriske SUV Ariya kommer hit over nyttår.

REKKEVIDDE 1 000 KILOMETER: De offisielle tallene er ennå ikke klare, men Nissans mål er at Qashqai E-Power skal kunne kjøre 1 000 kilometer på en tank. Foto: Rune Korsvoll
REKKEVIDDE 1 000 KILOMETER: De offisielle tallene er ennå ikke klare, men Nissans mål er at Qashqai E-Power skal kunne kjøre 1 000 kilometer på en tank. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Bedre plass

De utgavene av Qashqai som nå er på plass, er såkalte mild-hybrider, med en liten elmotor og et lite batteri, som blant annet skal hjelpe til under akselerasjoner og bidra til å senke forbruket.

Hovedmotoren er en 1,3 liter på 140 eller 158 hester, som går på bensin. Den minste motoren har et forbruk på 0,63 liter på mila, mens utgaven med 158 hester, firehjulstrekk og automatgir bruker 0,69.

Nye Qasqai er bygget på en helt ny plattform, som både gjør den lettere og litt lengre enn dagens utgave. Blant annet er bagasjerommet blitt 50 liter større og plassen i baksetet bedre.

På grunn av at E-Power utgaven ennå ikke er typegodkjent, er det heller ikke mye data tilgjengelig. Tabellen under viser data for utgaven med firehjulstrekk som er i salg i Norge.

Tekniske data Nissan Qashqai 4WD

Utgave:Bensin mild hybrid
Girkasse:7-trinns automat
Motor:4 syl. turbo 158 hk v/5500 omdr.
Dreiemoment:270 NM v.1500 omdr.
CO2-utslipp:155 g/km
Forbruk:0,69 l/mil
0-100 km/t:9,9 sek.
Toppfart:198 km/t
L/B/H:443/205/165 cm
Bagasjerom:479 lit.
Egenvekt:1270 kg
Hengervekt:1800 kg
Pris:Fra 451 500,- (Billigst m/2WD kr 356 900,-)

Kilde: Nissan

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer