I dag starter salget av Opel Corsa-e. Den får en rekkevidde på 330 kilometer, en god pris og utstyr vi ikke har sett i en småbil før. Vi har studert bilen på nært hold.
Det er sjette generasjon av Opels mest populære bil, som nå tar merket inn i den elektriske framtiden. Selv om salget av Corsa-e starter nå, vil ikke de første kundene få bilen sin før tidlig neste år. Først skal bensin-utgaven av bilen på markedet. Det skjer i høst.

Bomsmellen har kommet i Oslo
Mye elektrisk kommer
Corsa-e er bare starten på Opels elbil-satsing. Sommeren 2020 kommer en ladbar hybrid-utgave av Opel Grandland X. Den får en 200 hesters bensinmotor og en 109 hesters elmotor, og skal kunne gå 52 kilometer på strøm.
Høsten 2020 kommer den kompakte SUV-en Mokka X, i ny utgave og som ren elektrisk bil. I tillegg kommer varebilen Vivaro som elbil neste sommer.
I første omgang er det imidlertid Corsa-e det dreier seg om. Bilen er bygget på den nye plattformen som Opel fikk tilgang til, etter sammenslåingen med franske PSA (Peugeot-Citroën Automobile). Det betyr at den får mye av den samme teknologien som elektriske DS3 og Peugeot 208 kommer med.

Foto: Martin Golka Vis mer

Trikset med farger
Utseendet er en helt annen historie.

- Vi deler mye av teknologien, men det du kan se og oppleve når du setter deg inn bak rattet er vårt eget. For oss er det viktig å bevare Opels DNA, sier designsjef Mark Adams til Dinside, når han viser oss bilen på Opels designsenter i Russelsheim.
Adams og hans team har klart å designe en bil som ved første øyekast ser overraskende stor ut.
- Nye Corsa er like lang som den gamle, men litt lavere. Vi har brukt noen triks, blant annet med to-farget lakk, som gjør at bilen ser større ut enn den er, forklarer designsjefen.
Han forteller også at interiøret er Opels eget, men betydelig oppgradert fra dagens Corsa-utgave.

Kan være tikkende bruktbil-bombe
Utstyr som i luksus-bil
Setene i bilen er som vi kjenner fra dagens Astra; relativt faste, men med god komfort - også for personer som er litt større enn gjennomsnittet. Vi sitter i setene - ikke på dem, som vi har følelsen av i dagens Corsa.
Instrumenteringen er blitt digitalisert, men Adams har valgt å beholde vanlige knapper og brytere til de funksjonene man bruker ofte. Det gjelder for eksempel justering av varme- og ventilasjon, som man fint kan klare, uten å ta blikket fra veien.
Det mest spennende er likevel utstyret i nye Corsa-e. Bilen får blant annet en aktiv fartsholder, som ikke bare holder avstanden til bilen foran, men som også leser fartsskiltene og tilpasser bilens hastighet etter disse. I tillegg får bilen nye LED Matrix-lykter, som gjør at man alltid kan kjøre med fjernlys.
Bilen legger selv en skygge over bilen du møter eller har foran deg. Veikanten forover vil fortsatt være opplyst og sørge for sikrere og mer komfortabel mørkekjøring.
Når det gjelder plassen innvendig, så er den like stor som i dagens Corsa. Til tross for en stor batteripakke under bilen, har Adams og co klart å beholde god takhøyde i baksetet. Bakkeklaringen er den samme på den elektriske utgaven, som på bilene med bensinmotor. Bagasjerommet er også like stort, men plassen under gulvet er brukt til en del av batteripakken.

Rekkevidde 330 kilometer
Corsa-e er 4,06 meter lang. Batteripakken er på 50 kWt, noe som ifølge Opel rekker til 330 kilometers elektrisk kjøring, etter den nye, strengere WLTP-testnormen.
Bilen er tilpasset hurtigladere på 100 kW. Er du heldig å finne en slik, lader du batteriet til 80 prosent på 30 minutter. Lader du hjemme, fra 16 ampere kurs, tar det 7,5 timer. Corsa-e kommer bare til å bli levert med denne ene batteristørrelsen. Og firehjulstrekk er ikke aktuelt.

Derfor får ikke norske kunder sin Opel Ampera-e
Kjøreegenskapene vet vi lite om, siden vi ennå ikke har fått kjøre bilen ennå. Elmotoren yter 136 hester og 260 newtonmeter, noe som er nok til å akselererer fra 0-100 km/t på raske 8,5 sekunder. Den tunge batteripakken under gulvet i bilen gir lavt tyngdepunkt, noe som alltid er en fordel for stabiliteten under kjøring på svingete veier.

- Kan levere nok biler
Det store spørsmålet til bilprodusentene nå for tiden, er om de vil være i stand til å levere alle elbilene som kundene ønsker. Bakgrunnen er de lange ventetidene som har vært på enkelte modeller, spesielt i Norge. Mangel på batterier skal være en årsak.

Nå kan den reserveres
Elbil24 skrev nylig en artikkel om denne «flaskehalsen» for elbiler.
Michael Lohscheller ble sjef for Opel da den tyske bilprodusenten ble kjøpt opp av PSA i 2017. På spørsmål fra Dinside om dette, er han klar i sitt svar:
- Vi har de avtalene som er nødvendig for å kunne bygge nok elbiler til alle som vil ha. Corsa-e produseres på den samme fabrikken i Zaragoza i Spania som bensin- og diesel-utgavene av bilen. Vi kan enkelt styre produksjonen til den type bil kundene vil ha. Når det gjelder batteriene, så kjøper vi celler av en underleverandør og setter batteriene sammen selv på fabrikken, forklarer Opel-sjefen.

Opel Ampera-e blir mye billigere
Prisen på Corsa-e vil han foreløpig ikke si mye om, bortsett fra at dette blir en bil for folk flest. Lohscheller bekrefter samtidig at Opel vil fortsette å selge dagens Ampera-e i Norge. I hvert fall en stund til.
Noen bil for framtiden er imidlertid ikke dette produktet fra General Motor i USA, ifølge Opel-sjefen. Det betyr vel enkelt og greit at når Corsa-e og elektriske Mokka X er på plass, hos forhandlerne neste år, så er det slutt for Ampera-e.
Tekniske data Opel Corsa-e
Utgave: | Elektrisk |
Girkasse: | Trinnløs |
Motor: | 136 hk, 260 NM |
Aks 0-100 km/t: | 8,1 sek |
Batteri: | 50 kWt |
Rekkevidde: | 330 km |
Ladetid til 80%: | 30 min. (100 kW hurtig) |
Forbruk: | ca 1,55 kW/mil |
CO2-utslipp: | 0 g/km |
L/B/H: | 406/175/143 cm |
Akselavstand: | 254 cm |
Bagasjerom: | Ca 280 lit. |
Drivhjul: | Foran |
Pris (vårt tips): | Ca kr 250.000,- |
