Tidligere i desember kåret DinSide, Dagbladet og Elbil24 Årets Bil 2022. Der stakk elbilen BMW i4 av med seieren, foran elbilen Tesla Model Y. I samme kåring ble «Folketeslaen» kåret til Folkets Favoritt og Mercedes-Benz EQS - nok en elbil - kåret til Årets Barskeste.
Men når kontinentet skal velge Årets Beste bil - eller Car of the Year Europe (COTY) - er det andre premisser som legges til grunn. Blant annet på grunn av annerledes klima, geografi og infrastruktur. Her har elbilene foreløpig slitt med å hevde seg …
… helt til nå!
Sju kandidater igjen
I utgangspunktet hadde COTY 39 nye kandidater på lista (ekstern lenke). Nå har juryen barbert denne ned til sju.
COTY-juryen består av motorjournalister fra hele Europa, også én fra Norge.
I løpet av februar skal Elbil24s Fred Magne Skillebæk sammen med de andre jurymedlemmene ha bestemt seg for hvilken av finalistene som får tittelen Car of the Year 2022, med påfølgende annonsering mandag 28. februar under den årlige internasjonale bilmessa i Genève.
Elektrisk dominans
Det som er oppsiktsvekkende er at Europa endelig ser ut til å ha fått øyene opp for helelektriske drivlinjer. Faktisk er seks av de sju bilene rene elbiler. Sistemann, ladbare Peugeot 308, bli dessuten også helelektrisk innen kort tid (se faktaboks over).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger