Car of the Year 2022

Elbilene dominerer Europa

Samtlige av kandidatene til å bli Årets Bil i Europa er eller blir helelektriske. Det får bilekspert til å komme med modig løfte.

COTY-FINALIST: Elbilen Skoda Enyaq er én av sju biler som kan bli Car of the Year i Europa. Foto: Øystein B. Fossum
COTY-FINALIST: Elbilen Skoda Enyaq er én av sju biler som kan bli Car of the Year i Europa. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere i desember kåret DinSide, Dagbladet og Elbil24 Årets Bil 2022. Der stakk elbilen BMW i4 av med seieren, foran elbilen Tesla Model Y. I samme kåring ble «Folketeslaen» kåret til Folkets Favoritt og Mercedes-Benz EQS - nok en elbil - kåret til Årets Barskeste.

Men når kontinentet skal velge Årets Beste bil - eller Car of the Year Europe (COTY) - er det andre premisser som legges til grunn. Blant annet på grunn av annerledes klima, geografi og infrastruktur. Her har elbilene foreløpig slitt med å hevde seg …

… helt til nå!

ÅRETS BIL I NORGE: BMW i4 er navnet på Årets Bil 2022. Det er klart etter at hele fem av sju jurymedlemmer gav den tyske elbilen full score etter finaledagen på Rudskogen. Video: Hans Arne Vedlog. Vis mer

Sju kandidater igjen

I utgangspunktet hadde COTY 39 nye kandidater på lista (ekstern lenke). Nå har juryen barbert denne ned til sju.

COTY-juryen består av motorjournalister fra hele Europa, også én fra Norge.

I løpet av februar skal Elbil24s Fred Magne Skillebæk sammen med de andre jurymedlemmene ha bestemt seg for hvilken av finalistene som får tittelen Car of the Year 2022, med påfølgende annonsering mandag 28. februar under den årlige internasjonale bilmessa i Genève.

Elektrisk dominans

Det som er oppsiktsvekkende er at Europa endelig ser ut til å ha fått øyene opp for helelektriske drivlinjer. Faktisk er seks av de sju bilene rene elbiler. Sistemann, ladbare Peugeot 308, bli dessuten også helelektrisk innen kort tid (se faktaboks over).

Med en andel på snart 100 prosent (foreløpig 85 %) er det enda flere elbiler enn i den norske finalen, hvor «bare» ni av ti finalister var helelektriske.

Unni Berge er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk Elbilforening.
Unni Berge er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk Elbilforening. Vis mer

– At seks av sju finalister er helelektriske, er et soleklart tegn i tiden som viser hvor verden er på vei. Bilbransjen er i en brytningstid og 2022 blir et elektrisk kappløp. Vi tror det blir en elbil som vinner årets konkurranse. Norge er fremdeles verdensmester med 65 prosent elektrisk markedsandel (registrerte nybiler, red anm.) i 2021, men det er oppløftende for klimakampen å se at elbilandelene også stiger i store land som Tyskland og Storbritannia, sier kommunikasjonssjef Unni Berge i Norsk Elbilforening til DinSide.

FAVORITT: Elbilen Kia EV6 ble nummer tre i vår egen Årets Bil-kåring. Nå lanseres den som favoritt til å vinne Car of the Year i Europa. Foto: Øystein B. Fossum
FAVORITT: Elbilen Kia EV6 ble nummer tre i vår egen Årets Bil-kåring. Nå lanseres den som favoritt til å vinne Car of the Year i Europa. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

– Spiser ladekabelen min

Samtidig går Elbilforeningens egen bilekspert og jurymedlem i vår egen Årets Bil-kåring, Ståle Frydenlund, langt i å garantere at en elbil kommer til å vinne Car of the Year 2022.

– Hvis ikke en elbil vinner nå, skal jeg spise ladekabelen min! Noe annet vil være en skandale, sier han til elbil.no.

I den norske finalen var Frydenlund én av fem jurymedlemmer som ga elbilen BMW i4 full pott i stemmeavgivningen og med det avgjørende for at den sportslige elbilen ble Årets Bil 2022. i4 kvalifiserte seg imidlertid ikke til COTY-finalen.

BRA BIL: Hyundai Ioniq 5 er én av sju biler i COTY-finalen 2022. Foto: Øystein B. Fossum
BRA BIL: Hyundai Ioniq 5 er én av sju biler i COTY-finalen 2022. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Årets Bil 2022 - finaleresultat

# Modell Ant. stemmer
1.BMW i416
2.Tesla Model Y12
3.Kia EV66
4.Skoda Enyaq5
5.MB EQS2
6.Mustang Mach-E1

De tre bilene som endte på «pallen» i vår egen Årets Bil-kåring gjenspeiler stemmene til jurymedlem Ståle Frydenlund. Ettersom de to øverste ikke er i den europeiske finalen, tror han Kia EV6 blir Car of the Year i Europa.

DEN NORSKE JURYEN: Fra venstre: Ståle Frydenlund fra Elbilforeningen, tidligere COTY-jurymedlem Rune Korsvoll i DinSide/Dagbladet, Norges nye medlem i COTY-juryen Fred Magne Skillebæk i Elbil24, Anders G. Hovde fra Kantar, Anette Berve fra NAF, Børre Skiaker fra KNA og Bård Eker fra Eker Group (ikke med på bildet). Foto: Øystein B. Fossum
DEN NORSKE JURYEN: Fra venstre: Ståle Frydenlund fra Elbilforeningen, tidligere COTY-jurymedlem Rune Korsvoll i DinSide/Dagbladet, Norges nye medlem i COTY-juryen Fred Magne Skillebæk i Elbil24, Anders G. Hovde fra Kantar, Anette Berve fra NAF, Børre Skiaker fra KNA og Bård Eker fra Eker Group (ikke med på bildet). Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Heller ikke andrevalget hans, Tesla Model Y, er å finne der. Tredjevalget, Kia EV6, er derimot blant de sju COTY-finalistene.

– Mitt stalltips er at Kia EV6 stikker av med seieren i år, slår Ståle Frydenlund fast.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer