Det er vanskelig å si hvilken person eller i hvilket land de var først ute med elbilen - også å slå fast når den første ble bygget. Det er fordi mange drev med utvikling på flere kontinenter samtidig, allerede fra første halvdel av 1800-tallet.
Nå har forresten svenskene begynt å teste ut veier som lader elbilen.

Elbil blant verdens beste interiør - men det er ikke en Tesla
Det vi imidlertid kan slå fast er at å eksperimentere med elektrisk drift var vanlig i bilens spede begynnelse.
Da kan vi i hvert fall si at det har skjedd utrolig mye med elbilene - utviklingen har spesielt akselerert siden de moderne elbilene ble introdusert helt på tampen av forrige årtusen.
Derfor har vi laget en liten oversikt du kan kose deg med. Tabellen kan du se lenger ned i saken.
Første elektriske bil
Den aller første elektrisk drevne «bilen» er i år 190 år gammel i år. For i 1828 satte den ungarske oppfinneren Ányos Jedlik sin elektriske motor inn i en liten modellbil.
Den første ordentlige elektriske bilen kom ført ni år senere, i 1837, da skotten Robert Davidson satte sammen en bil som ble drevet av batteri. Denne teknologien skulle siden testes på den skotske jernbanen.
Davidsons skotske navnebror, Robert Anderson, bygde i samme periode inn motor i ei hestekjerre. Problemet med disse elektriske «bilene» var imidlertid at batteriene ikke var ladbare ...
Ladbare batterier så først lyset i 1859.
Og skal vi snakke om første produksjonsbil på strøm, var trolig engelske Thomas Parker først ute, da biler med hans egne ladbare batteri, ble bygget i London i 1884.

Åtte typer ekstrautstyr vi elsker
Kostet skjorta
Siden begynte blant andre Baker Motor Vehicle Company (Baker Electric) å serieprodusere elbiler i USA. Fra 1899 til 1915 snekret den amerikanske bilprodusenten sammen et ukjent antall elektriske biler i Cleveland.
Den første Baker var en toseter til den nette sum av 850 amerikanske dollar - ett eksemplar ble solgt til selveste Thomas Edison, som oppfinnerens første bil. Edison designet også batteri som ble brukt i én og annen av Baker Electrics biler. Noen av disse batteriene skal fortsatt være i bruk i dag.
Rekkevidden skal ha vært på om lag 80 kilometer og motorkraften pluss-minus én fattig hest. En bil kostet 2.300 amerikanske dollar. Tar vi hensyn til inflasjonen blir det 65.608 dollar - eller en halv million norske kroner.
Edison mente elektriske kjøretøy var overlegne og arbeidet med å forbedre teknologien. Til og med Henry Ford ville bygge en elektrisk bil, omkring 1914, men han utkonkurrerte teknologien med sin egen masseproduserte T-Ford.
Detroit Electric var så de første som produserte et stort antall elbiler, da de i tidsrommet 1907–1939 laget 13.000 eldrevne biler. Disse ble produsert med en rekkevidde på 130 kilometer.
Likevel var det nettopp rekkevidden som tok livet av de første elbilene.

Dette er den suverent mest solgte elbilen
Elbilene tar over verden?
For det var fossilbilene som erobret verden.
Planeten jorda har i løpet av det siste århundret sett mange millioner kjøretøy, som har pustet ut svart røyk.
Og det er nettopp det som har gjort at elbilene kommer tilbake, nemlig klimakrisa.
Det er ikke før i det siste tiåret vi har sett tendenser til at elbilene - kanskje en dag - vil ta over verdensherredømmet.
Her kan du se lista over verdens ti mest solgte biler - noensinne. Her er det naturligvis ingen elbiler.
90-tallet
I 1996 satte amerikanske General Motors (GM) i gang produksjon av elbilen EV1. Denne hadde en oppgitt rekkevidde på 260 kilometer (EPA).
Dessverre var dette en bil GM bare leaset ut, på hjemmemarkedet. Etter endt leasingperiode ble de aller fleste av disse skrapet.
Siden kom den norske lilleputten Think City, men bare med en rekkevidde på 85 kilometer (NEDC). Franske Peugeot lanserte året etter 106 Electrique, med 10 mils rekkevidde.
Utvikling elbil-rekkevidde
År | Merke/Modell | Rekkevidde | Målemetode |
1899 | Baker | 80 km | - |
1999 | Think City | 85 km | NEDC |
2000 | Peugeot 106 Electrique | 100 km | NEDC |
2008 | Tesla Roadster | 340 km | NEDC |
2010 | Mitsubishi I-Miev / Peugeot I-On / Citroën C-Zero | 93 km | NEDC |
2011 | Nissan Leaf | 109 km | NEDC |
2013 | Renault Zoe | 130 km | NEDC |
BMW i3 | 100 km | NEDC | |
2013 | Tesla Model S P85+ | 482 km | NEDC |
2016 | Tesla Model X 90D | 489 km | NEDC |
2017 | Opel Ampera-e (Chevrolet Bolt) | 520 km / 380 km | NEDC/WLTP |
2018 | Audi E-Tron | 500 km / 400 km | NEDC/WLTP |
2020 | Tesla Roadster 2 | 1000 km | «Tesla» |
Tesla-gjennombruddet
Men det var en annen mann fra det amerikanske kontinentet som virkelig skulle revolusjonere elbilene på alle måter.
Elon Musk laget ikke bare elbiler som så ut som biler. Men rekkevidden ble plutselig mangedoblet.
I 2008 fikk «testbilen» Tesla Roadster en oppgitt rekkevidde på hele 340 kilometer.

- Langt dårligere enn noen moderne bil vi har testet
Så ble første generasjon av Nissan Leaf i 2011 den første elbilen som virkelig oppnådde store salg i Norge, til tross for en rekkevidde på bare 109 kilometer.
Leaf ble kåret til Årets bil i Norge, og fikk naturligvis også terningkast seks av Dinside.
Nå har Nissans forskere funnet en kreativ måte å gjenbruke de gamle Leaf-batterien.
Deretter kom Renault Zoe (130 km) og første generasjon BMW i3 (100 km), før familiesedanen Tesla Model S P85+ i 2013 virkelig slo på stortromma:
En stor, kraftig og sportslig elbil, med hele 482 kilometers rekkevidde!
Model X 90D kom tre år etter, som første SUV på batteri, med potensiale til å kjøre like langt som Model S på én lading.
Opel og Audis kryss i taket
I 2017 ble Hyundai Ioniq kåret til Årets bil i Norge. Året etter mottok elbilen Opel Ampera-e samme utmerkelse.
Ampera-e har en oppgitt rekkevidde på hele 520 kilometer (NEDC) - et skikkelig gjennombrudd for «vanlige» elbiler. Da er det synd at de norske kundene fortsatt må vente så alt for lenge på bilen de har bestilt.

Slik kan du snike i «elbil-køen»
Dermed går Opels elbil mer enn seks ganger så langt som Think City.
Nå har Audi kommet med elbilen e-Tron, en SUV som har blitt utstyrt med hele 340 kW ladehastighet. Dermed lader bilen dobbelt så raskt som en Tesla og seks ganger så raskt som resten av elbilene på markedet.
Forøvrig er Jaguar I-Pace nå aller først ut av de nye el-SUVene.
Musks videre vei
I 2018 sendte Elon Musk opp ett eksemplar av Tesla Roadster til verdensrommet, sammen med raketten SpaceX. Andre generasjon Roadster kan nå bestilles, en sportsbil Musk sier vil gjøre nye gjennombrudd.
Roadster 2 skal nemlig få en rekkevidde på 1.000 kilometer - og vil i så fall kjøre mer nærmere 12 ganger så langt som de første moderne elbilene.

Derfor får ikke norske kunder sin Opel Ampera-e
Kilder: Elbilforeningen, Wikipedia, Dinside, In2013dollars