Hvert år gjør Dagbladet en omfattende vintertest av de seks nyeste og mest populære elbilene på markedet. Testene skjer i Ivalo i Nord-Finland sammen med vår finske kollega Tekniikan Maailma. Målet er å se hvor godt bilene klarer en skikkelig norsk vinter.
Et av de viktigste punktene i testene er hvor raskt varmeapparatet i bilene gir deg komfortabel varme i kupeen. I mange områder av Norge, der det er kaldt og folk har vært mer tvilsomme til å skaffe seg elbiler, kan god varme være avgjørende for kjøp eller ikke kjøp.
Rask varme i elbiler
Det viser seg å være store forskjeller på bilene, men hovedkonklusjonen er at de fleste elbilene gir god varme langt raskere enn tilsvarende bensin- og dieselbiler.
Flere av de moderne elbilene har blant annet varmepumpeteknologi som tilsvarer det mange har i husene sine. Den bidrar til rask varme, samtidig som oppvarmingen av kupeen stjeler lite av kapasiteten til batteriet og dermed rekkevidden.
Gode og dårlige
Vi har satt sammen resultatene fra varmetestene i 2019, 2020 og 2021. Vi gjør tester både i bykjøring og landeveiskjøring, og slår sammen resultatene til én karakter. Grafene i denne saken viser bare resultatene fra landeveiskjøringen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger