Det er høst og det er allerede kuldegrader i lufta mange steder. Stort sett alle som kjører en bensin eller dieselbil vet at kuldegrader kan bety startproblemer dersom batteriet er i dårlig form. Batteriet som har fungert godt gjennom sommeren, klarer ikke lenger å levere nok strøm.
At også elektriske biler har et 12-volts startbatteri, i tillegg til det store batteriet som sørger for strøm til å drive bilen framover, er det mange elbileiere som ikke vet. Dette lille batteriet sørger blant annet for strøm til dørlåser og ikke minst til å vekke til live systemet som skal gi strøm til bilen elektriske motor.
Når kuldegradene kommer, mister startbatteriet mye av effekten. Med flatt startbatteri, nekter elbilen å starte og dørene lar seg kanskje ikke åpne.
Elbileiere aner ikke
At dette skaper problemer for mange elbileiere, kan Norges Automobil-Forbund skrive under på.
Petter Schøyen leder SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området og har hjulpet bilister i nød i mer enn 30 år. Et relativt nytt problem er elbiler som ikke starter.
- Vi må ofte ut å hjelpe elbileiere med defekt eller utladet startbatteri. De opplever at de ikke kommer inn i bilen eller at det elektriske drivverket ikke vil våkne når de trykker på startknappen. Strømtilførselen fra det store batteriet til elmotoren blir rett og slett ikke aktivert, forklarer Schøyen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger