- Disse tallene burde bekymre flere enn meg. Skal vi være i rute til å nå målet om kun salg av nye elbiler i 2025, må vi opp på nivået vi var på i høst. Da var elbilandelen på over 60 prosent flere måneder på rad, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Slike uttalelser er imidlertid ikke uvanlig fra interesseorganisasjonen når elbilandelen går ned. Situasjonen er egentlig ikke så ille som det kan virke. Det er mange ting som påvirker tallene, som av helt naturlige årsaker kan svinge mye fra måned fra måned.
Men før vi forklarer den saken, kan vi se nærmere på de konkrete tallene.
Mest polulære drivstoff i februar 2021
# | Drivstoff | Antall | Andel |
1. | Elektrisitet | 5074 | 47,5 % |
2. | Ladbar hybrid | 3378 | 31,6 % |
3. | Hybrid | 872 | 8,2 % |
4. | Diesel | 730 | 6,8 % |
5. | Bensin | 633 | 5,9 % |
Sum | 10 687 | 100 % |
Biler med helt eller delvis elektrisk motor stod for om lag 87,5 prosent av nybilsalget i februar. Kilde: OFV

Ekstrem nedgang
Elektrisk dominans ...
Til sammen ble det levert 10 687 nye personbiler til norske kunder i februar. Det er 341 flere sammenlignet med samme måned i fjor. Dessuten ble det solgt 5074 nye helelektriske biler, men også 3378 nye ladbare hybrider med bensin- (3219) eller dieselmotor (159) ut fra ulike forhandlere.
Ikke-ladbare hybrider stod for 872 nyregistreringer, tilsvarende 8,2 prosent. Til sammen utgjorde dermed salget elbiler, ladbare hybrider og hybrider om lag 87,5 prosent av det norske nybilsalget i februar.
Igjen står tradisjonelle motorer som kun går på bensin (633) eller diesel (730) igjen med en markedsandel på 12,7 prosent.
Mest nyregistrerte elbil februar 2021
# | Modell | Antall | Andel |
1. | Audi e-tron | 592 | 11,67 % |
2. | Peugeot e-2008 | 433 | 8,53 % |
3. | Polestar 2 | 422 | 8,32 % |
4. | Volvo XC40 | 408 | 8,04 % |
5. | Nissan Leaf | 394 | 7,77 % |
6. | Tesla Model 3 | 334 | 6,58 % |
7. | Hyundai Kona electric | 332 | 6,54 % |
8. | Kia e-Niro | 254 | 5,01 % |
9. | MG ZS EV | 225 | 4,43 % |
10. | Peugeot e-208 | 159 | 3,13 % |
Audi e-tron var tilbake på elbiltoppen i februar 2021, men det holdt ikke til å bli bestselger denne måneden heller. Kilde: OFV
... men dette var bestselgeren
Mest registrerte bilmodell var ikke blant de 47,5 prosentene med elbiler. Den var likevel delvis elektrisk - og ladbar.
Den nye plug in-hybriden Toyota RAV4 viste seg nemlig igjen som Norges nye suverene bestselger, med hele 749 registrerte biler siste måned.

Bilsalget: Ikke skjedd på 3,5 år!
Det er ikke overraskende. Toyota blir generelt sett på som et trygt valg, mens SUV-en spesielt har fått strålende tilbakemeldinger.
På plassene bak Toyota-en havnet Volvo XC40 - med flere motoralternativer, inkludert elbil - og elbilen Audi e-tron. Sistnevnte var suveren på registreringsstatistikken i 2020.
Mest registrerte nybil-modell februar 2021
# | Bilmodell | Antall | Andel |
1. | Toyota RAV4 | 749 | 7,01 % |
2. | Volvo XC40 | 686 | 6,42 % |
3. | Audi e-tron | 592 | 5,54 % |
4. | Volvo XC60 | 518 | 4,85 % |
5. | Peugeot e-2008 | 433 | 4,05 % |
6. | Polestar Polestar 2 | 422 | 3,95 % |
7. | Nissan Leaf | 394 | 3,69 % |
8. | Tesla Model 3 | 334 | 3,13 % |
9. | Hyundai Kona electric | 332 | 3,11 % |
10. | BMW X1 | 266 | 2,49 % |
11. | Kia e-Niro | 254 | 2,38 % |
12. | MG ZS EV | 225 | 2,11 % |
13. | Toyota Corolla | 221 | 2,07 % |
14. | Toyota C-HR | 187 | 1,75 % |
15. | Peugeot e-208 | 159 | 1,49 % |
16. | Mercedes-Benz EQC | 157 | 1,47 % |
17. | Mitsubishi Outlander PHEV | 150 | 1,40 % |
18. | Kia e-Soul | 148 | 1,38 % |
19. | Toyota Yaris | 142 | 1,33 % |
20. | BMW i3 | 139 | 1,30 % |
Toyota RAV4 ble for andre måned på rad Norges mest solgte bilmodell. Kilde: OFV

Tordner mot elbil-advarsler
Derfor vingler tallene
Men for å svare på elbilistenes bekymring: Det er flere årsaker til at registreringstallene ikke er stabile fra måned til måned.
Noe av årsaken grunner i at produsentene fra tid til annen sliter med å levere biler, eller rettere sagt skaffe biler.
I fjor var Harald A. Møller - med Volkswagen, Audi, Skoda og Seat - Norges klart største bilimportør med en markedsandel på 28,8 prosent. Da toppet de listene med Audi-rekorder, anført av elbilen Audi e-tron, og etterhvert kom også den elektriske Golf-erstatteren VW ID.3 i store volum.

At importøren varslet at de trodde på hele 90 prosent elbiler på det norske markedet i 2021 sier sitt om porteføljen. Men grunnet trøbbel med å få nok biler er markedsandelen til de fire merkene nede i 15,2 prosent.
- Tilgang på bil er utfordringen på grunn av restriksjoner i produksjonen, sier kommunikasjonssjef for Volkswagen Anita Svanes til bransjenettstedet Bilnytt.no.
Bilmerket Volkswagen har en markedsandel på kun 4,4 prosent siste måned, mot over 12 prosent i fjor. Dermed er de helt nede på sjetteplass på merkestatistikken, etter å ha registrert kun 470 biler i februar.

Mest solgt noensinne
Ikke glem Tesla!
Andre tall som vingler er Tesla-tallene. For å nå interne salgsmål pøste nemlig det amerikanske elbilmerket på med biler i desember. Det gjorde at det faktisk ble det registrert flere Tesla Model 3 i Norge i desember (4232), enn i månedene januar til november til sammen (3538).
Det er en kjent sak at Tesla opererer med kvartalsmål, der registreringstallene for mars, juni, september og desember bestandig har vært bedre enn de åtte andre månedene. Og med de ekstreme tallene sist desember, er det ikke rart at januar og februar 2021 er meget labre, både for Tesla og den norske elbilstatistikken.
Mestselge registrerte ladbare hybridbiler februar 2021
# | Modell | Antall |
1. | Toyota RAV4 | 581 |
2. | Volvo XC60 | 513 |
3. | Volvo XC40 | 269 |
4. | BMW X1 | 266 |
5. | Mitsubishi Outlander PHEV | 150 |
Størstedelen av Toyota RAV4-registreringene var ladbare i februar. Foto: OFV
Det finnes andre biler
Og så må vi ikke glemme at det fortsatt finnes alternativer til elbil i Norge. Det er forskjell på bygd og by, og mange steder er ikke behovet for elbil like prekært. Kanskje er det ikke like viktig med et miljøperspektiv heller.
Her treffer Toyota RAV4 massene med en ny ladbar hybridmodell. Her har japanerne presentert en folkelig plug in-hybrid, som kan frakte en gjennomsnittlig norsk familie 75 kilometer på strøm, til en relativt folkelig pris mellom 500- og 600 000 kroner.
At elbiler plutselig ikke vinner registreringsstatistikken et par måneder har også med at elbilsalget fordeler seg mellom mange flere modeller og varianter. Og da kan ettertraktede biler - som RAV4 - med andre drivlinjer også markere seg i statistikken igjen.
Mestselge registrerte hybridbiler februar 2021
# | Modell | Antall |
1. | Toyota Corolla | 221 |
2. | Toyota C-HR | 187 |
3. | Toyota RAV4 | 168 |
Toyota dominerer som alltid (ikke ladbar) hybrid-statistikken, men tallene begynner å bli lavere. Kilde: OFV
Mestselge registrerte bensin- og dieselbiler februar 2021
# | Modell | Antall |
1. | Skoda Kodiaq | 127 |
2. | Suzuki SX4 S-Cross | 76 |
3. | Mazda CX-30 | 69 |
Registreringstallene for bensin- og dieselbilene blir stadig lavere. Kilde: OFV

Dette har ikke skjedd før
Mest solgte merke
Men tilbake til tallene. Til tross for at Toyota stakk av med nok en sjelden seier i modell-statistikken, var det ikke japanerne som vant merkestatistikken. Og når Volkswagen-merkene som nevnt sliter var det duket for et nytt merke på topp.
Volvo ble nemlig det mest solgte bilmerket i Norge i februar. Svenskene noterte seg med 1546 nyregistrerte biler, tilsvarende nesten 15 prosent av det totale bilsalget.
Toyota endte på 1360, mens Peugeot - anført av elbilene e-2008 og e-208 - endte på en oppløftende tredjeplass. Hele lista med bilmerker kan du se i tabellen rett nedenfor:
Samtlige registrerte nybil-merker februar 2021
# | Merke | Antall | Andel |
1. | Volvo | 1546 | 14,47 % |
2. | Toyota | 1360 | 12,73 % |
3. | Peugeot | 833 | 7,79 % |
4. | BMW | 793 | 7,42 % |
5. | Audi | 675 | 6,32 % |
6. | Volkswagen | 470 | 4,40 % |
7. | Kia | 459 | 4,29 % |
8. | Mercedes-Benz | 449 | 4,20 % |
9. | Nissan | 433 | 4,05 % |
10. | Hyundai | 425 | 3,98 % |
11. | Polestar | 422 | 3,95 % |
12. | Skoda | 389 | 3,64 % |
13. | Tesla | 345 | 3,23 % |
14. | MG | 264 | 2,47 % |
15. | Mazda | 207 | 1,94 % |
16. | Ford | 206 | 1,93 % |
17. | Mitsubishi | 196 | 1,83 % |
18. | Lexus | 174 | 1,63 % |
19. | Suzuki | 159 | 1,49 % |
20. | Citroën | 136 | 1,27 % |
21. | Opel | 131 | 1,23 % |
22. | Renault | 113 | 1,06 % |
23. | Jaguar | 106 | 0,99 % |
24. | Land Rover | 79 | 0,74 % |
25. | MINI | 64 | 0,60 % |
26. | Porsche | 60 | 0,56 % |
27. | Fiat | 48 | 0,45 % |
28. | Jeep | 30 | 0,28 % |
29. | Honda | 28 | 0,26 % |
30. | DS | 25 | 0,23 % |
31. | Subaru | 24 | 0,22 % |
32. | Maxus | 20 | 0,19 % |
33. | Seat | 4 | 0,04 % |
34. | Alfa Romeo | 3 | 0,03 % |
35. | Dacia | 2 | 0,02 % |
36. | Nilsson | 2 | 0,02 % |
37. | XPeng | 2 | 0,02 % |
38. | Aston Martin | 1 | 0,01 % |
39. | Bentley | 1 | 0,01 % |
40. | Ferrari | 1 | 0,01 % |
41. | Lamborghini | 1 | 0,01 % |
42. | SsangYong | 1 | 0,01 % |
Totalt | 10 687 | 100 % |
Volvo hadde en god norsk måned i februar, men Peugeot er kanskje de som har aller mest grunn til å være fornøyd. Kilde: OFV

Slår knockout på alle!
Bruktbiler
Fjoråret var et rekordår når det handler om eierskifter, og denne økningen ser bare ut til å fortsette. Hele 38.959 personbiler fikk ny eier i februar, det er en økning på 7,8 prosent fra i fjor.
Dette segmentet er mye større enn nybilsalget. 1358 VW Golf fikk ny eier i februar, som er mye i forhold til de 749 nyregistrerte Toyota RAV4.
Mest solgte bruktbiler februar 2021
# | Modell | Antall |
1. | VW Golf | 1358 |
2. | BMW 3-serie | 1019 |
3. | VW Passat | 999 |
Totalt | 38 959 |
Slik ser «seierpallen» for bruktbilsalget ut. Kilde: OFV