Tøffe sikkerhets-tester

Elbilene som får stryk

Flere elbiler får stryk for sikkerheten i EuroNCAPs kollisjonstester. Her er hvilke du bør kjøpe og hvilke du kan styre unna.

STRYK: Med karakteren null stjerner, er Renault Zoe den elektriske bilen med dårligst resultat i EuroNCAPs tester. Flere andre får også karakterer som må betegnes som stryk. Foto: EuroNCAP
STRYK: Med karakteren null stjerner, er Renault Zoe den elektriske bilen med dårligst resultat i EuroNCAPs tester. Flere andre får også karakterer som må betegnes som stryk. Foto: EuroNCAP Vis mer
Publisert

Totalt har vi 36 elektriske biler på listen over de som har vært igjennom tøffe tester hos EuroNCAP.

Bilene testes både i frontkollisjoner, sidekollisjoner, mot faste barrierer, stolper og biler som kommer i mot. De fleste av bilene kommer ut med toppkarakteren fem stjerner og står ikke noe tilbake for vanlige bensin- eller dieselbiler. Av bilene som er testet, er det 24 som får toppkarakter.

Best av alle

I 2021 var det Mercedes-EQ EQS, Polestar 2, Skoda Enyaq iV og BMW iX som ble kåret til de aller sikreste elbilene av EuroNCAP. I 2019 var det Tesla Model X og Tesla Model 3 som stakk av med topp-plasseringen i hver sin klasse. I 2020 ble det på grunn av korona kun testet noen få biler. Da pekte ikke EuroNCAP ut noen vinnere.

Til alle som fortsatt stiller spørsmål om hvordan elektriske biler med tunge batteripakker og høyspent elektrisk anlegg oppfører seg i en kollisjon: Ingen biler har begynt å brenne etter å ha blitt knust mot barrierer. Ingen av de voksne eller barna i bilene har fått alvorlige skader på grunn av strøm.

BEST AV ALLE: Mercedes-EQ EQS i luksusklassen og Skoda Enyaq i klassen for store SUV-er, ble av EuroNCAP kåret til de aller sikreste elbilene i 2021. Foto: EuroNCAP
BEST AV ALLE: Mercedes-EQ EQS i luksusklassen og Skoda Enyaq i klassen for store SUV-er, ble av EuroNCAP kåret til de aller sikreste elbilene i 2021. Foto: EuroNCAP Vis mer

Fikk slakt

Det er ikke alle som klarer fem stjerner i testene. Noen må klare seg med fire eller tre, mens det faktisk er en bil som får en stjerne og en som får null. Det vil si slakt eller stryk. Det er Renault Zoe, en elbil som i mange år har solgt mye i Norge, som strøk på testen.

I sidekollisjoner får passasjerene store skader både i hode og bryst. Sidekollisjonsputen som kunne ha forhindret dette, er ikke montert i bilen. I tillegg mangler den mye annet sikkerhetsutstyr. Vi har tidligere bedt om en kommentar fra den norske Renault-importøren om de dårlige Zoe-resultatene, uten å ha fått svar.

Store skader på sjåføren

Bilen som får én stjerne er Dacia Spring. Dette er Europas billigste elbil, og her mangler først og fremst de meste av moderne sikkerhetsutstyr. Den selges foreløpig ikke i Norge. Fabrikken har kuttet ned på utstyret for å holde prisen lav. Så blir det opp til deg å velge om det er pris eller sikkerhet er viktigst

Noen elbiler har også generelt dårlig beskyttelse, slik som kinesiske Aiways U5. Her blir det påvist store skader hode og bryst i sideveis kollisjon mot en stolpe. Tre stjerner blir derfor resultatet.

TØFFE TESTER: Det er ikke bare den passive sikkerheten i bilene som må tilfredsstille høye krav. Også utstyret som skal hindre ulykker, blant annet nødbrems-systemet for andre biler, fotgjengere og syklister, testes. Foto: EuroNCAP
TØFFE TESTER: Det er ikke bare den passive sikkerheten i bilene som må tilfredsstille høye krav. Også utstyret som skal hindre ulykker, blant annet nødbrems-systemet for andre biler, fotgjengere og syklister, testes. Foto: EuroNCAP Vis mer

Enda tøffere tester

På listen vil du også finne noen biler som er testet med tradisjonell forbrenningsmotor, men som nesten utelukkende selges som elektriske biler i Norge.

Når du leser listen med resultatene fra kollisjonstestene, skal du være klar over av EuroNCAP innførte nye og strengere testprosedyrer fra og med 2020. Det betyr at det er vanskeligere å oppnå toppkarakteren fem stjerner i dag enn før 2020. Blant annet ble det innført en ny frontkollisjons-test og en ny og tøffere sidekollisjons-test.

Viktig sikkerhetsutstyr

I tillegg blir det nå lagt mer vekt på hvilket sikkerhetsutstyr bilene har som standard, som skal sørge for at kollisjoner ikke oppstår. Utstyr som automatisk nødbrems for andre biler, fotgjengere og syklister, må ikke bare være på plass. Det blir også kjørt omfattende tester ute på veien for å se hvor effektivt det fungerer.

Du kan lese alt om de forskjellige bilene som er testet og testprosedyrene her på EuroNCAP.

SÅ SIKRE ELLER USIKRE ER ELBILEN

BilmodellTotal stjernerVoksne foran %Barn i baksetet %Myke trafikanter %Sikkerhetsutstyr %
2022
Renault Megane E-Tech585886579
2021
Mercedes-EQ EQS596917680
Skoda Enyaq iV594897182
Audi Q4 e-tron593896580
Polestar 2593898083
VW ID.5593897685
VW ID.4593897585
Ford Mustang Mach-E592866982
BMW iX591877381
Hyundai Ioniq 5588866388
Toyota Mirai588858082
Nio ES8582847292
2020
Mazda MX-30591876873
VW ID.3587897188
*Citroën C4480835763
MG Marvel R480755580
Fiat 500e476806767
Honda e475826765
*Opel Mokka473755864
Dacia Spring149563932
Renault Zoe043574114
2019
Tesla Model X598817294
Mercedes-EQ EQA597908175
*DS 3 Crossback596866476
Lexus UX596858277
Mercedes-EQ EQC596907575
Tesla Model 3596867494
Mercedes-EQ EQB595917874
*VW Golf595897678
*Peugeot 2008593847373
Audi e-tron591857176
MG ZS EV590856470
Seat Mii381835655
* VW UP381834655
*Skoda Citigo381834655
Aiways U5372704555

Kilde: EurNcap.com *= Bilen er testet med forbrenningsmotor, men er bygget på samme plattform som den elektriske utgaven. I Norge selges den nesten bare som elbil. Vi har rangert hvert år etter antall stjerner og poengsum for sikkerheten til passasjerene foran.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer