Totalt har vi 36 elektriske biler på listen over de som har vært igjennom tøffe tester hos EuroNCAP.
Bilene testes både i frontkollisjoner, sidekollisjoner, mot faste barrierer, stolper og biler som kommer i mot. De fleste av bilene kommer ut med toppkarakteren fem stjerner og står ikke noe tilbake for vanlige bensin- eller dieselbiler. Av bilene som er testet, er det 24 som får toppkarakter.
Best av alle
I 2021 var det Mercedes-EQ EQS, Polestar 2, Skoda Enyaq iV og BMW iX som ble kåret til de aller sikreste elbilene av EuroNCAP. I 2019 var det Tesla Model X og Tesla Model 3 som stakk av med topp-plasseringen i hver sin klasse. I 2020 ble det på grunn av korona kun testet noen få biler. Da pekte ikke EuroNCAP ut noen vinnere.

Nye biler får «svart boks» som overvåker kjøringen din
Til alle som fortsatt stiller spørsmål om hvordan elektriske biler med tunge batteripakker og høyspent elektrisk anlegg oppfører seg i en kollisjon: Ingen biler har begynt å brenne etter å ha blitt knust mot barrierer. Ingen av de voksne eller barna i bilene har fått alvorlige skader på grunn av strøm.

Fikk slakt
Det er ikke alle som klarer fem stjerner i testene. Noen må klare seg med fire eller tre, mens det faktisk er en bil som får en stjerne og en som får null. Det vil si slakt eller stryk. Det er Renault Zoe, en elbil som i mange år har solgt mye i Norge, som strøk på testen.
I sidekollisjoner får passasjerene store skader både i hode og bryst. Sidekollisjonsputen som kunne ha forhindret dette, er ikke montert i bilen. I tillegg mangler den mye annet sikkerhetsutstyr. Vi har tidligere bedt om en kommentar fra den norske Renault-importøren om de dårlige Zoe-resultatene, uten å ha fått svar.

Vet ikke hvordan SOS-knappen brukes
Store skader på sjåføren
Bilen som får én stjerne er Dacia Spring. Dette er Europas billigste elbil, og her mangler først og fremst de meste av moderne sikkerhetsutstyr. Den selges foreløpig ikke i Norge. Fabrikken har kuttet ned på utstyret for å holde prisen lav. Så blir det opp til deg å velge om det er pris eller sikkerhet er viktigst
Noen elbiler har også generelt dårlig beskyttelse, slik som kinesiske Aiways U5. Her blir det påvist store skader hode og bryst i sideveis kollisjon mot en stolpe. Tre stjerner blir derfor resultatet.

Enda tøffere tester
På listen vil du også finne noen biler som er testet med tradisjonell forbrenningsmotor, men som nesten utelukkende selges som elektriske biler i Norge.
Når du leser listen med resultatene fra kollisjonstestene, skal du være klar over av EuroNCAP innførte nye og strengere testprosedyrer fra og med 2020. Det betyr at det er vanskeligere å oppnå toppkarakteren fem stjerner i dag enn før 2020. Blant annet ble det innført en ny frontkollisjons-test og en ny og tøffere sidekollisjons-test.

Liten bulk kostet 330 000 kroner
Viktig sikkerhetsutstyr
I tillegg blir det nå lagt mer vekt på hvilket sikkerhetsutstyr bilene har som standard, som skal sørge for at kollisjoner ikke oppstår. Utstyr som automatisk nødbrems for andre biler, fotgjengere og syklister, må ikke bare være på plass. Det blir også kjørt omfattende tester ute på veien for å se hvor effektivt det fungerer.
Du kan lese alt om de forskjellige bilene som er testet og testprosedyrene her på EuroNCAP.
SÅ SIKRE ELLER USIKRE ER ELBILEN
Bilmodell | Total stjerner | Voksne foran % | Barn i baksetet % | Myke trafikanter % | Sikkerhetsutstyr % |
2022 | |||||
Renault Megane E-Tech | 5 | 85 | 88 | 65 | 79 |
2021 | |||||
Mercedes-EQ EQS | 5 | 96 | 91 | 76 | 80 |
Skoda Enyaq iV | 5 | 94 | 89 | 71 | 82 |
Audi Q4 e-tron | 5 | 93 | 89 | 65 | 80 |
Polestar 2 | 5 | 93 | 89 | 80 | 83 |
VW ID.5 | 5 | 93 | 89 | 76 | 85 |
VW ID.4 | 5 | 93 | 89 | 75 | 85 |
Ford Mustang Mach-E | 5 | 92 | 86 | 69 | 82 |
BMW iX | 5 | 91 | 87 | 73 | 81 |
Hyundai Ioniq 5 | 5 | 88 | 86 | 63 | 88 |
Toyota Mirai | 5 | 88 | 85 | 80 | 82 |
Nio ES8 | 5 | 82 | 84 | 72 | 92 |
2020 | |||||
Mazda MX-30 | 5 | 91 | 87 | 68 | 73 |
VW ID.3 | 5 | 87 | 89 | 71 | 88 |
*Citroën C4 | 4 | 80 | 83 | 57 | 63 |
MG Marvel R | 4 | 80 | 75 | 55 | 80 |
Fiat 500e | 4 | 76 | 80 | 67 | 67 |
Honda e | 4 | 75 | 82 | 67 | 65 |
*Opel Mokka | 4 | 73 | 75 | 58 | 64 |
Dacia Spring | 1 | 49 | 56 | 39 | 32 |
Renault Zoe | 0 | 43 | 57 | 41 | 14 |
2019 | |||||
Tesla Model X | 5 | 98 | 81 | 72 | 94 |
Mercedes-EQ EQA | 5 | 97 | 90 | 81 | 75 |
*DS 3 Crossback | 5 | 96 | 86 | 64 | 76 |
Lexus UX | 5 | 96 | 85 | 82 | 77 |
Mercedes-EQ EQC | 5 | 96 | 90 | 75 | 75 |
Tesla Model 3 | 5 | 96 | 86 | 74 | 94 |
Mercedes-EQ EQB | 5 | 95 | 91 | 78 | 74 |
*VW Golf | 5 | 95 | 89 | 76 | 78 |
*Peugeot 2008 | 5 | 93 | 84 | 73 | 73 |
Audi e-tron | 5 | 91 | 85 | 71 | 76 |
MG ZS EV | 5 | 90 | 85 | 64 | 70 |
Seat Mii | 3 | 81 | 83 | 56 | 55 |
* VW UP | 3 | 81 | 83 | 46 | 55 |
*Skoda Citigo | 3 | 81 | 83 | 46 | 55 |
Aiways U5 | 3 | 72 | 70 | 45 | 55 |
Kilde: EurNcap.com *= Bilen er testet med forbrenningsmotor, men er bygget på samme plattform som den elektriske utgaven. I Norge selges den nesten bare som elbil. Vi har rangert hvert år etter antall stjerner og poengsum for sikkerheten til passasjerene foran.