Elbilene som floppet

Nordmenn går mann av huse for å skaffe seg en elbil – nesten det samme hvilken modell virker det som. Men noen modeller går nesten helt under radaren.

INGEN ELBIL-SUKSESS: Fiat 500e og elektriske Smart ForFour fikk ingen nordmenn til å gå mann av huse ... Foto: Jamieson Pothecary
INGEN ELBIL-SUKSESS: Fiat 500e og elektriske Smart ForFour fikk ingen nordmenn til å gå mann av huse ... Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Helt siden de første «moderne» elbilene begynte å komme i 2012, året etter at norske Think gikk konkurs, har elbilsalget økt kraftig hvert år her til lands. I 2012 ble Nissan Leaf den første storselgeren. Et par år senere fikk den sterk konkurranse fra VW e-Golf, Tesla Model S og BMW i3.

Det siste året har elbilsaget tatt helt av. Fram til utgangen av oktober i år var det registrert 121.096 nye personbiler i Norge. 53.196 av disse var rene elbiler.

I tillegg kommer i underkant av 7.000 bruktimporterte. Tesla Model 3 er den klart mest registrerte bilen i Norge, så langt i år, uansett drivlinje.

Vi har styrt unna

I denne suksesshistorien finnes det likevel en del elektriske biler som best kan betegnes som en fiasko, hvor salget har vært ubetydelig.

Norske kjøpere har styrt unna disse, av flere årsaker. Ofte er det snakk om kort rekkevidde og at bilene har vært uten mulighet for hurtiglading. Noen modeller er også produsert for å tilfredsstille utslippskravene i et spesielt land (Toyota Rav4 Electric) eller i begrenset antall, fordi bilprodusenten ikke tok sjansen på at interessen var stor nok til å sette bilen i full serieproduksjon (Volvo C30 Electric).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer