Flere elbileiere klager over kort levetid på dekkene til bilen. En Tesla-eier forteller at sommerdekkene på bilen hans var utslitt etter en sesong og rundt 9.000 kilometer.
En eier av en BMW X5 ladbar hybrid fikk beskjed fra forhandleren sin at årsaken til at dekkene bak på bilen ble mye raskere utslitt enn forhjulene, var den tunge batteripakken til elmotoren som er plassert rett over bakhjulene.
Tung bil, sterk motor
Det er flere årsaker til at elbiler som kjøres på «normale» dekk slites raskere enn dekkene på en bensinbil.
Prof. Dr. Burkhard Wies, som er sjef for dekkutvikling hos Continental, forklarer:
- Batteripakken i en elbil er svært tung. Dette alene medfører at dekkene på en elbil er mer utsatt for slitasje. I tillegg har motoren i mange elbiler betydelig høyere dreiemoment fra start. Det gjør at akselerasjonene blir kraftigere og slitasjen større, dersom du ikke har dekk som er spesielt tilpasset elbiler, sier Wies til Autoservice Praxis.de.
Smale og høye dekk
Han forteller at mange elbiler også kjører med høyere trykk i dekkene for å kompensere for den økte vekten. Kreftene elbildekkene utsettes for kan best sammenliknes med de fra en stor, tung bil med svært sterk dieselmotor. Det er viktig å bruke dekk som er spesielt tilpasset elbiler mener professoren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger