Nye elbiler 2021

Elbilene vi venter spent på

Lengre rekkevidde, lynlading og nytt spennende utstyr. Det er det vi kan vente oss av de nye elbilene som kommer. Her er de seks vi venter mest på.

REKKEVIDDE OG LADING: Mange av de nye elbilene kan skryte av et spennende utseende, lengre rekkevidde og raskere lading. I tillegg har de nytt utstyr som blant annet kan gi strøm til huset ditt eller elektrisk utstyr på tur. Foto: Kia
REKKEVIDDE OG LADING: Mange av de nye elbilene kan skryte av et spennende utseende, lengre rekkevidde og raskere lading. I tillegg har de nytt utstyr som blant annet kan gi strøm til huset ditt eller elektrisk utstyr på tur. Foto: Kia Vis mer
Publisert

I løpet av de neste månedene kommer det en strøm av nye elbiler til Norge. Allerede nå velger rundt 55 prosent av alle nordmenn som kjøper ny bil en av de 60 elektriske modellene på markedet.

Det neste året vil vi få rundt 30 elektriske modeller til å velge mellom. Flere av disse vil få en rekkevidde på over 500 kilometer. Den nye rekkevidde-kongen blir Mercedes-flaggskipet EQS, som skal klare 770 kilometer før batteriet er tomt. Men også flere av bilene til mer folkelige priser får god rekkevidde.

Spennende er det også at flere av de nye bilene lader raskere. Et godt eksempel er Kia EV6 som har såkalt 800 volts teknologi. Søstermodellen Ioniq 5, som ruller ut på norske veier, ble en klar vinner i NAFs siste ladetest. Bilen oppgis med en rekkevidde på 481 kilometer, og det tok bare 19 minutter å lade batteriet fra 6 til 80 prosent.

Kinesiske Nio, som har Norge som sitt første land utenfor Kina, bygger små stasjoner der du kan kjøre innom og bytte til et fulladet batteri på tre-fire minutter. Toyota, som nå kommer med sin første elbil, har byttet ut rattstammen med elektronisk overføring av styresignalene. Det er slik fly har i dag.

Dette er bare noe av den nye teknologien vi snart får se. Alle de nye elbilene er spennende på sitt vis. Vi har her plukket ut de seks som vi har aller størst forventninger til. Flere er på plass i løpet av høsten. Et par av dem må du vente til over nyttår før du får se her hjemme.

Kia EV6 - lynlader

Kia EV6 er frekk å se på og kombinerer sportsbil-ytelser med praktisk innhold. Den bygges på en ny plattform som gir bilen lang akselavstand og dermed ekstra god innvendig plass. I tillegg har den et 800 volts elektrisk anlegg, som gjør at du kan lade 100 kilometers rekkevidde på litt over fire minutter.

Kia EV6 kommer til høsten. Foto: Kia
Kia EV6 kommer til høsten. Foto: Kia Vis mer

Bilen kommer i flere utgaver med tohjulstrekk eller firehjulstrekk og batteripakker på 58 eller 77 kWt. Bilene med bakhjulsdrift og den største batteripakka skal ha en rekkevidde på litt over 500 kilometer. Rimeligste EV6 med bakhjulstrekk har en motor på 228 hester og koster fra 470 000 kroner. Bilen kommer i november-desember i år.

Volvo C40 Recharge – bare elektrisk

Elektriske Volvo XC40 Recharge har i løpet av kort tid blitt en av bestselgerne i Norge. Nå kommer C40, en såkalt crossover som er en mellomting mellom en SUV og en vanlig sedan.

Den får samme teknologi som XC40 – det vil si et batteri på 78 kWt, en rekkevidde på 420 kilometer, to elmotorer på til sammen 408 hester og firehjulstrekk. Bilen er klar for 150 kW lynlading.

Volvo C40 Recharge midt i mellom SUV og sedan. Foto: Volvo
Volvo C40 Recharge midt i mellom SUV og sedan. Foto: Volvo Vis mer

Til forskjell fra XC40 kommer C40 bare som elbil. Prisen på 554 900 kroner er relativt høy og faktisk 20 000 høyere enn SUV-utgaven.

Tesla Model Y - lillebror

Tesla Model Y er for lengst introdusert i USA, men i Europa drøyer det. Planen er at de norske bilene skal bygges på Teslas nye fabrikk i Tyskland, men denne er forsinket. Planen nå er å introdusere bilen på slutten av året.

Tesla Model Y er lillebror til X og kan bli en ny bestselger. Foto: Tesla
Tesla Model Y er lillebror til X og kan bli en ny bestselger. Foto: Tesla Vis mer

Model Y er lillebroren til Model X, men er såpass stor at den også kommer som sju-seter. I motsetning til storebror har den normale dører. Rekkevidden oppgis til rundt 500 kilometer og de to elektriske motorene på 462 hester gir bilen firehjulstrekk. Prisen starter på 545 000 kroner, ifølge importøren. Når vi ser prisen på konkurrentene, tipper vi at den vil gå ned før lanseringen.

Nissan Ariya – familie-SUV

Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil. At Nissan nå kommer med en ny, elektrisk SUV, med en størrelse og pris som passer norske familier, er spennende.

Ariya kommer med to alternative batterier, to- eller firehjulsdrift, og med fem forskjellige motoreffekter. Rekkeviddene oppgis å ligge mellom 340 og 500 kilometer avhengig av modell.

Nissan Ariya. Først Leaf så Ariya SUV. Foto Nissan
Nissan Ariya. Først Leaf så Ariya SUV. Foto Nissan Vis mer

Vi så Ariya på Tokyo-utstillingen allerede høsten 2018. Lanseringen er blitt utsatt flere ganger, men over nyttår skal den være på plass. Prisen er ennå ikke klar, men vi tipper fra rundt 400 000 kroner.

Toyota bZ4X – solcelle-lading

I 20 år har Toyota hatt stor suksess med sine hybrid-modeller. Nå kommer den første elektriske bilen med navnet bZ4X. Rekkevidden er foreløpig ukjent, men den blir trolig rundt 500 kilometer.

BZ4X har et solcelle-system som lader bilen når den kjører eller står stille. I tillegg såkalt «steer-by-wire». Det er ingen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene. Styringen skjer ved at rattet gir impulser til en elektromotor, som igjen styrer hjulene

Toyotas elbil med det rare navnet bZ4X. Foto Toyota
Toyotas elbil med det rare navnet bZ4X. Foto Toyota Vis mer

Bilen stiller i klasse med VW ID.4 og prisen bør bli deretter – de vil si fra rundt 400 000 kroner

Produksjonsmodellen av Toyota bZ4X kommer ikke i salg før til våren.

Nio ET7 – bytter batteri

Nio ET7 slipper du å lade. Batteriet byttes på tre minutter. Foto: Nio
Nio ET7 slipper du å lade. Batteriet byttes på tre minutter. Foto: Nio Vis mer

Kinesiske Nio bygger nå opp en egen organisasjon i Norge – den første i Europa. Den store SUV-en ES8 kommer til Norge i september, omtrent samtidig som den første forhandleren åpner i Oslo. Den får et batteri på 100 kWt og en rekkevidde på 500 kilometer.

Mer spennende er Nio ET7 - en stor sedan som kommer over nyttår og blir en konkurrent til Tesla Model S. Standard-utgavene får batterier på 70 og 100 kWt. Den skal også komme med et batteri på 150 kWt, som gir en rekkevidde på rundt 1000 kilometer, ifølge Nio. ET7 har to motorer på til sammen 652 hestekrefter. Mest spennende er at en Nio kan bytte batteri på tre minutter i stedet for å lade. I løpet av året skal det bygges fire slike bytte-stasjoner i Oslo.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer