Mer enn 600 000 elbiler kjører nå rundt på norske veier. Mange har stilt spørsmål ved om hvor driftssikre disse bilene er sammenliknet med tradisjonelle bensin- og dieselbiler og hvor ofte de trenger nødhjelp langs veien.
Nå viser en ny statistikk fra NAFs søsterorganisasjon i Tyskland, ADAC, at det er langt sjeldnere enn bensin- og dieselbiler. Og den feilen som gjør at elbiler får problemer, er noe eierne svært enkelt kan forebygge selv.
Færre problemer

Knuser elbil-myten
I fjor rykket «de gule englene», som ADACs veipatruljer kalles, ut til 3,4 millioner bilister med problemer langs tyske veier. I forhold til antall bensin- og dieselbiler, er antallet elbiler i Tyskland færre enn i Norge.
Likevel er det nå såpass mange, rundt en million, at det statistiske grunnlaget for antall nødstopp er til stede.
ADAC har studert nødstopp-frekvensen til fire av de eldste elbilmodellene på veien: BMW i3, Renault Zoe, VW ID.3 og Tesla Model 3.

Den viser at det ble registrert 4,9 nødstopp per 1000 biler på veien. For biler med bensin- eller dieselmotor, var nødstoppfrekvensen 6,9.
Færre deler
Forklaringen til at elbilene sjelden har problemer, er ifølge ADAC at de har en betydelig enklere teknisk struktur. Det er rett og slett langt færre deler som kan gå i stykker.

Prisene stuper
Biler med bensin- eller dieselmotor har i større grad problemer med motor og motorstyring, låser, nøkler og startsperrer. ADAC må for eksempel ofte rykke ut til eiere av bensin- og dieselbiler som har låst nøklene inne i bilen. Dette skjer sjelden i elbiler - trolig fordi de fleste har nøkkelløse låssystemer.
Elbilens problem
Elbiler og biler med forbrenningsmotor har imidlertid en ting til felles - og som mange elbileiere fortsatt ikke er klar over:

Et 12-volts startbatteri.
På en elbil gir dette lille batteriet strøm til elektronikken som får i gang det store batteriet, samt til åpning av dørene. Ifølge ADAC var årsaken til mer enn 55 prosent av utrykningene til elbiler at dette batteriet hadde gått tomt for strøm. Dette er litt høyere enn for andre typer biler.
Fiks det selv
Det kan skyldes at noen elbiler er blitt utstyrt med for svakt 12-voltsbatteri fra fabrikken. Blant annen VW har en kampanje der de skifter ut dette batteriet på ID.3. Det kan også skyldes uvitenhet blant elbileiere, slik at dette batteriet ikke holdes ved like.

- Punkterer oftere
Det skal nemlig ikke store jobben til for å fjerne denne feilen til nødstopp. Du kan ladet det selv med en hjemmelader. Med et friskt startbatteri, er den vanligst årsaken til nødstopp hos en elbil fjernet.
Problemer med det store høyspent-batteriet står bare for 7,4 prosent av utrykningene til elbiler.
Nødstopp per 1000 biler for veien
Årsak | Elbiler | Bensin/dieselbiler |
Startbatteri | 2,5 | 2,5 |
Dekk | 1,1 | 1,4 |
Lading/elektrisk/lys | 0,6 | 0,5 |
Nøkkel/låser | 0,2 | 0,6 |
Motorstyring | 0,2 | 1,3 |
Karosseri | 0,1 | 0,1 |
Drivverk | 0,1 | 0,1 |
Bremser | 0,1 | 0,1 |
Kilde: ADAC 2023. Biler årsmodell 2020
Det endelige svaret?
Kjører du elbil trenger du med andre ord ikke å være redd for havari - tvert imot. Det viser i hvert fall statistikken så langt. Det endelige svaret får vi kanskje først når elbil-parken blir 10 år gammel i snitt, slik som bensin- og dieselbilene i Tyskland er.
Det finnes foreløpig ingen norsk statistikk som viser nødstopp blant elektriske biler. Petter Schøyen, leder for SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området, har tidligere fortalt DinSide at han kjenner seg igjen i batteriproblemene til elbiler:
Samme i Norge
- Også vi må ofte ut å hjelpe elbileiere med defekt eller utladet 12-voltsbatteri. De opplever at de ikke kommer seg inn i bilen eller at det elektriske drivverket ikke vil våkne når de trykker på startknappen. Strømtilførselen fra det store høyspent-batteriet til elmotoren blir rett og slett ikke aktivert. Alle vet at du ikke får start på en bensinbil når batteriet er flatt. Akkurat slik er det på en elbil også, forklarer Schøyen.