Mazda sier de aldri vil bygge en bil med store batterier. Bilprodusenten påstår at slike biler er mindre miljøvennlige enn til og med dieselbiler når bilens totale livssyklus er lagt til grunn.
Under presselanseringen i Portugal av prototypen til Mazdas kommende elbil MX-30, fortalte ingeniør og utviklingssjefen for Europa, Joachim Kunz, at de hadde studert bilens totale CO₂-utslipp fra vugge til grav. Kunz siterte en Japansk universitetsstudie som brukte gjennomsnittet av CO₂-utslippet fra europeisk strømproduksjon som utgangspunkt.
Konklusjonen ble at en elektrisk bil med et 95 kWt batteri skaper så store CO₂-verdier under produksjonen at en Mazda Skyaktiv Dieselbil sannsyligvis er mer CO₂-effektiv gjennom hele livssyklusen. Selv om batteriene ikke blir byttet ut etter 160 000 km.
- En elektrisk bil med 35 kWt batteri er et bedre valg for miljøet, fordi CO₂-besparelsen på livssyklusen starter allerede etter 80 000 km, sier Kunz.
En annen fordel med MX-30 konseptbilen er at den har bedre rekkevidde per kWt batteri enn mange av konkurrentene. Dette er på grunn av at mindre totalvekt betyr mindre energi som kreves fra motoren for å bevege bilen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger