Elbilfordelene kan ikke vare evig

Snart kan kollektivfeltet bli stengt.

SKJØNT ENIGE: Men om hva? Jo, Incentivene for å anskaffe elbil skal bestå i Norge. Enn så lenge. I de minste de minst kontroversielle. Men ingen av politikerne som talte på elbilseminaret den 15. januar ville favorisere elbil fremfor kollektivtransport. Fra venstre: Debattleder Oddvar Steenstrøm, Høyres Nikolai Astrup, Arbeiderpartiets Ingvild Kjerkol, Fremskrittspartiets Oskar Grimstad og Venstres Guri Melby. Foto: KNUT MOBERG
SKJØNT ENIGE: Men om hva? Jo, Incentivene for å anskaffe elbil skal bestå i Norge. Enn så lenge. I de minste de minst kontroversielle. Men ingen av politikerne som talte på elbilseminaret den 15. januar ville favorisere elbil fremfor kollektivtransport. Fra venstre: Debattleder Oddvar Steenstrøm, Høyres Nikolai Astrup, Arbeiderpartiets Ingvild Kjerkol, Fremskrittspartiets Oskar Grimstad og Venstres Guri Melby. Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er bred enighet blant norske politikere om at elbilenes adgang til kollektivfeltene ganske snart må tas opp til revurdering. Det kom frem under debatten ved et bredt anlagt elbilseminar i Oslo torsdag denne uken.

Snart er «taket »nådd

Det ser ut til at antallet elbiler på veien vil passere 50.000 allerede i løpet av våren. Med den salgstakten som nå har ligget ganske stabilt høyt i over et år, vil det skje i april/mai 2015. Det ble opprinnelig lovet, som en del av klimaforliket, at kjøpsfordelene for elbiler skulle ligge urørt frem til 2017 eller når den elektriske bilparken nådde 50.000 biler.

Les alt om elbil på Dinside her!

Siden er det imidlertid blitt presisert at det er tverrpolitisk enighet om å fortsette å favorisere elbilsalget, minst ut nåværende stortingsperiode.

Det betyr imidlertid ikke at alle fordelene vil bli beholdt - tvert imot vil enkelte av dem ganske snart bli tatt opp til vurdering.

Dette gjelder i særlig grad adgangen til kollektivfeltet, men også muligheten til å ta med elbilen gratis på fergene, samt fritak for bompenger (av flertallet vurdert som den viktigste elbilfordelen), vil åpenbart etterhvert bli diskutert.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer