FrP ut mot Elbilforeningen

Elbilistene kritiserer politiet for bilkjøp

Politiet får kritikk av Elbilforeningen for ikke å vurdere elbiler. – Tullete, sier FrPs Bård Hoksrud.

– TULLETE: FrPs samferdselspolitiske talsperson på Stortinget, Bård Hoksrud, mener Elbilforeningen ikke skal legge seg opp i hva slags biler politiet skal velge. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
– TULLETE: FrPs samferdselspolitiske talsperson på Stortinget, Bård Hoksrud, mener Elbilforeningen ikke skal legge seg opp i hva slags biler politiet skal velge. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Når man er stor offentlig innkjøper, har man også ansvar for å etterspørre det mest miljøvennlige alternativet. Vi tenker at politiet må være mer fremoverlent og sjekke ut og forsøke å få inn elbiler i anbudskonkurransen, sier kommunikasjonssjef Unni Berge i Norsk elbilforening til Dinside.

Forrige uke sendte regjeringen nemlig et nytt forslag ut på høring, om at det offentlige ikke lenger skal kunne kjøpe bensin- eller dieselkjøretøy. Går forslaget gjennom - noe det trolig gjør - vil offentlige instanser fra 1. januar 2022 bare kunne gå til anskaffelse av nullutslippskjøretøy, når det skal handles eller leases nytt.

Unntak i forskriften

Men det finnes noen unntak i kravet (se faktaboks over). Blant annet kan politiet til dels velge å se bort fra forskriften. Samtidig har nå etaten inngått en avtale på 180 millioner kroner om kjøp av nye ressurskjøretøy, hvorpå alle er av typen Ford Explorer - en stor og ladbar SUV - som er langt fra utslippsfri, selv med hybridteknologi.

I første omgang vil minst 18 eksemplarer av Ford Explorer ladbar hybrid bli levert til politidistriktene i løpet av neste år. Ingen elektriske biler ble vurdert.

– Det ble ikke tilbudt helelektriske biler i anbudskonkurransen, sier seksjonsleder Nils Erik Skulstad i Politiets Fellestjenester (PFT) til nettstedet Elbil.no.

Elbilforeningen reagerer

Og det får Elbilforeningen til å reagere. Til sitt eget nettsted er kommunikasjonssjef Unni Berge kritisk til politiets bestilling av de store SUV-ene - som ikke kan gå lenger en opptil 42 kilometer på strøm før bensinmotoren tar over - uten å ha vurdert elbiler i anbudskonkurransen.

– Hvilke nullutslippsbiler mener dere kunne gjort jobben?

– Elbilene er nå ganske bra biler, og det finnes elbiler med lang rekkevidde. Vi vil ha vite hva som var politiets vurdering om hvorfor elbiler likevel ikke var et alternativ. De sier ladbart er miljøvennlig, mens vi mener at biler uten utslipp er bedre miljømessig.

Unni Berge er kommunikasjonssjef i Elbilforeningen.
Unni Berge er kommunikasjonssjef i Elbilforeningen. Vis mer

– Mener dere politiet kunne eller burde kjørt kun elektrisk i dag?

– Nullutslipp kommer til å bli teknologien som tar over. Hvorfor er ikke disse bilene bra nok til utrykning i dag. Vi skal ikke være skråsikre på dette, men politiet må ha en bedre forklaring.

Politiet

Politiets Fellestjenester (PFT), som blant annet er ansvarlig for innkjøp av utstyr og materiell for politiet, avviser kritikken og peker på at det per i dag ikke finnes elbiler som er gode nok til å gjøre jobben Ford Explorer hentes for å gjøre.

– I anbudskonkurransen ble det lagt vekt på at kjøretøyene skulle være utrykningsenhetenes verktøy for mobilitet og transport av operativt utstyr, forklarer seksjonsleder Nils Erik Skulstad overfor Dinside.

– I dette ligger det blant annet krav til fremkommelighet i terreng, nyttelast og kjøreegenskaper. Og det er spesielt høye krav til innvendig volum for å kunne medbringe ekstra mye utstyr.

Dette har PFT rett i. Det er ingen elbiler på markedet i dag - med unntak av elektriske varebiler - som kan konkurrere med lastekapasiteten til Ford Explorer.

– Elbilforeningen mener dere likevel bør være mer fremoverlent og forsøke så godt dere kan å finne aktuelle nullutslippsalternativer ...

– Vi har vurdert nullutslippsalternativer, men dessverre oppfylte ikke disse våre krav, slår Skulstad fast.

Seksjonslederen forteller imidlertid at PFT jobber aktivt med de skisserte problemstillingene og at politiet generelt beveger seg mot elektriske kjøretøy, spesielt innen administrative formål.

– Innenfor operativt politiarbeid og beredskap er det fortsatt utfordringer knyttet til lastekapasitet og rekkevidde. Her har markedet en svært positiv utvikling, og vi planlegger å gjennomføre et pilotprosjekt med helelektriske utrykningskjøretøy innen sommeren 2022, legger han til.

Bård Hoksrud sitter på Stortinget for FrP.
Bård Hoksrud sitter på Stortinget for FrP. Vis mer

FrP: – Tullete

Frp-leiren på Stortinget har fått med seg uenighetene. Samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud på Stortinget mener politiet selv bør få velge de bilene de mener er best egnet, til å utføre de oppgavene de skal gjennomføre.

– Å henge seg opp i dette synes jeg er litt tullete av Elbilforeningen. Om det skulle være en dieselbil er det helt greit. Om det skulle være elbil er det helt greit - så lenge politiet mener bilen er egnet til oppdragene, slår politikeren fast overfor Dinside.

– Nå må både Elbilforeningen og andre ikke være så rigide og henge seg opp i symbolikk og ting som ikke har noe å si for utslipp eller miljø.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer