Elbilistene vil ha mat og tak

Elbilistene vil ha fossilbil-rettigheter

Nå vil elbilistene ha det samme tilbudet som bensin- og diesel-eierne.

VIL HA DET SLIK: NAF vil at elblistene skal få ladestasjoner lik bensinstasjoner, med tak og servicetilbud. Foto: Naf
VIL HA DET SLIK: NAF vil at elblistene skal få ladestasjoner lik bensinstasjoner, med tak og servicetilbud. Foto: Naf Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Elbilene tar stadig en større del av det totale bilsalget her i landet. Med store økonomiske gulrøtter viser det seg lukrativt å gå for helelektrisk, framfor biler som helt eller delvis går på bensin eller diesel.

I august tok elbilene et stort jafs av kaka, eller rettere sagt 70 prosent av totalsalget. For at enda flere skal velge elektrisk, ønsker nå medlemsorganisasjonen NAF at elbilistene skal få det enda bedre.

«Folk vil ha et servicetilbud og litt komfort når de lader. Noe så enkelt som tak over ladestasjonen bør være et minstekrav», sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF i en pressemelding torsdag.

NYE TANKER: Med denne konseptbilen viser Mini hva de tenker om framtiden for sine elektriske biler. Video: Mini, Renault, Audi, BMW. Vis mer

Vil ha «bensinstasjoner»

Bileier-organisasjonen mener rett og slett at elbilistene fortjener samme goder som de som fyller bensin og diesel på tanken.

– Det må bli slutt på at elbilister må ut å starte laderen i regn og vind, uten tak over hodet, og uten mulighet til å kjøpe seg en kopp kaffe, sier Sørdal og legger til at folk ikke tar til takke med en lader som er plassert sammen med konteinerne bak et næringsbygg lenger.

– De vil ha muligheten for en matbit, toalett og kanskje til og med en lekeplass til barna, sier han.

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Vis mer

Unni Berge i Elbilforeningen

Sødal får ikke overraskende støtte fra Norsk elbilforening. Leder for kommunikasjon og samfunnskontakt, Unni Berge, er likevel optimistisk for framtida.

– Vi liker tak når vi lader. Og det skjer jo utbygginger som dette både her og der for tida. Men det er ikke nok. Vi må få på plass pølser og is, og dessuten kortbetaling og roaming også! sier hun med et smil til DinSide.

Unni Berge er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
Unni Berge er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening. Vis mer
MYE Å ENDRE: NAF mener også det er for dårlig informasjon om priser på hurtiglading av elbil. Foto: Øystein B. Fossum
MYE Å ENDRE: NAF mener også det er for dårlig informasjon om priser på hurtiglading av elbil. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Tydeligere prising

NAF peker også på ladeprisingen, som er kjent for å ha ulik praksis fra tilbyder til tilbyder. De mener det er nær umulig å vite hvor mye det koster å hurtiglade en elbil i dag.

– Her kan også ladeoperatørene lære av bensinstasjonene. Vi mener at kilowatt-time (kWt) er det nye litermålet. Da må det være det ladeoperatørene tar betalt for, mener Nils Sødal.

– Prisen på diesel og bensin formelig lyser mot en langs veiene, mens hurtigladeprisene enn så lenge er en vel bevart hemmelighet, fortsetter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer