Populære elbiler med kontrakt som bør studeres med lupe

Elbilkundene risikerer kjemperegning

Kundene som har skrevet kontrakt på den kanskje mest ettertraktede elbilen i dag, kan få stor ekstraregning.

ETTERTRAKTET OG DYR: Skoda Enyaq er elbilen som kanskje er mest i vinden om dagen. Vi avslører imidlertid at kundene kan bli sittende i saksa med høy ekstraregning, når den endelig kommer til landet. Foto: PinPep/Shutterstock
ETTERTRAKTET OG DYR: Skoda Enyaq er elbilen som kanskje er mest i vinden om dagen. Vi avslører imidlertid at kundene kan bli sittende i saksa med høy ekstraregning, når den endelig kommer til landet. Foto: PinPep/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Artikkelen er oppdatert med nye uttalelser fra Harald A. Møller, som ligger helt sist i saken, onsdag 25. november.

– Jeg håper folk som går med på kontrakten, har lest den nøye. Jeg kommer ikke til å skrive under med de gjeldende betingelsene.

Det sier Bengt Holmen bestemt til Dinside. Han er blant tusenvis av nordmenn som har reservert den ettertraktede elbilen Skoda Enyaq.

I september var bilen på turné i Norge. Da kunne han og et stort antall skuelystne få se - men ikke røre - bilen. Og følgelig langt fra prøve den.

Så i disse tider må de signere kontrakten, som Harald A. Møllers jurist har ført i pennen og hvor importøren tar flere forbehold (om pris og levering).

PÅ VISNING: Dette bildet fikk Bengt Holmen tatt av Skoda Enyaq, da bilen var på Norges-turné for noen uker siden. Foto: Privat
PÅ VISNING: Dette bildet fikk Bengt Holmen tatt av Skoda Enyaq, da bilen var på Norges-turné for noen uker siden. Foto: Privat Vis mer

Problematisk kontrakt

Det later til å ha blitt vanlig. I konkurransen om å få de beste og mest ettertraktede elbilene, må kundene strekke seg langt - veldig langt.

Det er imidlertid ikke mangel på å røre eller prøvekjøre som får Bengt Holmen til å reagere. Han har for lengst akseptert at det «bare er sånn».

– Det er en sjanse som er akseptabel, når man kjøper noe som er under utvikling. Man får stort sett kvalitet når man kjøper fra VAG (konsernet som eier Audi, Volkswagen, Skoda mm), sier han.

Det som er verre er at han ikke aner når bilen eventuelt vil komme. Selger sier «siste kvartal 2021 - trolig oktober». Men i kontrakten står det at importøren forbeholder seg 20 måneder fram i tid, altså juni-juli 2022.

ADVARER: Bengt Holmen oppfordrer dem som er interessert i Skoda Enyaq om å lese vilkårene nøye, før de eventuelt signerer kontrakten. Foto: Privat
ADVARER: Bengt Holmen oppfordrer dem som er interessert i Skoda Enyaq om å lese vilkårene nøye, før de eventuelt signerer kontrakten. Foto: Privat Vis mer

Momsen kommer

Og innen da kan prisen på elbilen virkelig ha skutt fart. Svingninger i valuta, ekstrakostnader i forbindelse med typegodkjenning (Enyaq har foreløpig ikke typegodkjent firehjulstrekken), og - ikke minst - mulig innføring av moms på elbiler i Norge fra 2022.

Stortinget har som kjent et mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra og med 2025. Og selv om Norge skal ha søkt EFTAs overvåkningsorgan ESA om tillatelse for å fortsette med særskilte fordeler og subsidier for disse bilene også i 2022, er det ikke sikkert at det blir sånn.

Det er varslet at moms skal fases inn, også for elbilene. Fra når og hvor mye det blir, må politikerne bli enige om.

Dermed vil en allerede påkostet bil, kunne bli vesentlig dyrere når den endelig kommer. Det frykter i alle fall Bengt Holmen. Han kan naturligvis heve kjøpet, men det er langt fra gratis.

Tar ekstreme forbehold

I kontrakten - som er lik for alle Skoda Enyaq-kundene - står det antatt og seneste leveringsuke, men samtidig med forbehold om «levering usikker, mer enn seks måneder».

I tillegg har kontrakten et eget punkt angående pris:

ADVARER MOT DENNE: Slik ser den standardiserte kontrakten ut.

Kan bli veldig, veldig dyrt

En Skoda Enyaq, med firehjulstrekk, starter på 466 600 kroner. Bengt Holmen har i tillegg plukket ekstrautstyr for 146 629 kroner, og bilen koster dermed 624 949 kroner - fritatt for moms.

Om moms gradvis innføres, med for eksempel 50 prosent på det av prisen som overstiger 600 000 kroner for nullutslipps-biler (jmf. forslaget fra AP, SV og SP), blir Holmens bil kostende over 6237 kroner mer.

Men om ikke ESA godkjenner den norske søknaden, snakker vi potensielt om 25 prosent moms på hele kjøpet - over 156 000 kroner. Går ikke Holmen med på det må han betale åtte prosent av kjøpesummen (minst 49 996 kroner), i avbestillingsgebyr.

– I tillegg må jeg inn i et elbilmarked som er mye dyrere (enn i dag). Så det reelle tapet blir ganske stort, sukker elbilkunden.

Og skulle valutaen endre seg positivt for den norske krona, får kundene ikke lovnader om billigere bil.

– Det er vi som tar all risikoen. sier Holmen oppgitt.

Skoda: – Bransjestandard

Importør Harald A. Møller viser til bransjestandarden for kjøpskontrakter.

– Vi, som de fleste andre i bransjen, følger bransjens standardvilkår – som er utformet av bransjeforeningen (NBF), forteller Skoda-kommunikasjonssjef Morten Moum til Dinside.

– HELT VANLIG: Kommunikasjonssjef for Skoda hos importør Harald A. Møller, Morten Moum, viser til bransjestandarden for kontrakter.
– HELT VANLIG: Kommunikasjonssjef for Skoda hos importør Harald A. Møller, Morten Moum, viser til bransjestandarden for kontrakter. Vis mer

Han sier de informerer kundene godt i forkant av eventuelle kjøp, slik at forutsetningene blir tydelige.

– Ved stor etterspørsel etter enkeltmodeller som Enyaq iV, er det mange som ønsker å signere kontrakt så tidlig som mulig, og gjerne før det er mulig å prøvekjøre bilen.

– Det gir vi kundene anledning til, og da er det ekstra viktig for alle parter at det skjer med tydelige og ryddige forutsetninger, forklarer Moum.

Elbilforeningen: – Ikke skriv under

Hos Norsk elbilforening forstår de at Bengt Holmen vegrer seg for å signere kontrakten med Møller Bil.

– Saker som denne er klare bevis på at usikkerhet rundt elbilpolitikken får folk til å tenke seg om både én og to ganger før de kjøper elbil. Det er svært uheldig for det vedtatte 2025-målet, sier seniorrådgiver Ståle Frydenlund til Dinside.

REAGERER: Ståle Frydenlund er seniorrådgiver i Norsk elbilforening. Foto: Elbilforeningen
REAGERER: Ståle Frydenlund er seniorrådgiver i Norsk elbilforening. Foto: Elbilforeningen Vis mer

Han mener det ikke minst er spesielt at importøren velter det meste av risikoen - også for valutakursen - over på forbrukeren.

– Vi anbefaler derfor interessenter å vente med å skrive under kontrakt med så usikker leveringstid. Heldigvis er vi nå i en situasjon med reell konkurranse i flere segmenter, og det åpner for muligheten til å sette aktører opp mot hverandre, slår seniorrådgiveren fast.

NAF: La forbrukerne gå fri

Hos bilist-organisasjonen NAF mener de at forhandlere som Skoda (Møller Bil) bør la forbrukerne gå fra kontrakten, uten å måtte betale gebyr når bilen ikke kan prøvekjøres og bestillingen gjøres lang tid i forveien.

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal forteller at stadig flere forhandlere har begynt å kreve at kundene må inngå en slik kjøpskontrakt lenge før bilene er klare.

– Det er for å unngå risikoen for leveransen av en bilmodell et stykke inn i fremtiden. Når en slik kontrakt er underskrevet gjelder ikke angrerettloven, forklarer Sødal til Dinside.

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Vis mer

Han understreker imidlertid at det kan argumenteres godt for at forbrukerkjøpsloven plasserer risikoen for økte kostnader - som blant annet innføring av moms på elbiler - hos bilforhandleren.

– Det er også andre deler av forbrukerkjøpsloven som regulerer hvor mye av risikoen forhandleren kan legge på forbrukeren, slår kommunikasjonsrådgiveren fast.

– Gjelder flere bilmerker

Skoda-kommunikasjonssjef Morten Moum understreker i en ny kommentar at forsinkelser på nye biler kan forekommende, uavhengig av merke og modell.

– Vi er per i dag ikke kjent med noen forsinkelser på Skoda Enyaq iV. Følgelig er den estimerte leveringstiden, som vi har kommunisert siden salgsstart 2. september, første halvår 2021 for Enyaq iV med bakhjulsdrift, og andre halvår 2021 for Enyaq iV med firehjulsdrift. Opp mot 20 måneders leveringstid og levering i 2022 er ikke informasjon våre forhandlere har fått fra oss, og må eventuelt bero på en misforståelse, sier Moum til Dinside.

– Som det står i kontrakten det vises til i denne saken, er forventet levering fra uke 46 som, altså innenfor andre halvår 2021 for denne bilen. Leveringstidene som nevnes over er gjeldende, slik de har vært hele veien, og er det kundene kan forholde seg til, sier han.

Gir tvetydige svar

– Men hva om bilen likevel ikke kommer før 2022? Om Harald A. Møller er så sikre på at bilen kommer før 2022, hvorfor tar ikke importøren risikoen med tanke på eventuell moms?

– Vi har ingen grunn til å spekulere i forsinkelser, og vi kan være helt tydelige på følgende: Kundene har tryggheten fra de avtalene de gjør direkte med forhandlerne sine, og dessuten våre klare forpliktelser forankret i forbrukerlover og en tydelig bransjestandard for hvordan slike tilfeller håndteres.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer