Nyregistreringstallene forteller ikke hele sannheten

Elbilsalget er egentlig enda høyere

Parallelt med registrering av nye elbiler privatimporteres det så å si helt nye elbiler fra utlandet. Her er to merker klart på topp.

ALLEREDE BRUKTIMPORTERT: Tesla Model 3 koster fra 464.000 kroner i Norge, vet vi nå. Den kommer til å heve andelen salg av elbiler ytterligere i 2019, regner vi med. De første eksemplarene er allerede førstegangsregistrert her i landet, som privatimport. Foto: Tesla
ALLEREDE BRUKTIMPORTERT: Tesla Model 3 koster fra 464.000 kroner i Norge, vet vi nå. Den kommer til å heve andelen salg av elbiler ytterligere i 2019, regner vi med. De første eksemplarene er allerede førstegangsregistrert her i landet, som privatimport. Foto: Tesla Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bilsalget faller. I november ble det i Norge registrert 12.313 nye biler. Det er en nedgang fra samme måned i fjor på 10,4 prosent.

Dermed er nedgangen etter elleve måneder på akkurat fem prosent, i forhold til de elleve første månedene i 2017. Dette går fram av registreringsstatistikkene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV AS).

Enda lavere fossil- og hybridandel

I november 2018 hadde 16,6 prosent av alle nyregistrerte personbiler bare dieselmotor; i november 2017 var andelen 21,1 prosent. 17,0 prosent av de nye personbilene registrert i november hadde bare bensinmotor, mens bensinandelen i 2017 var 24,3 prosent.

Det ble registrert 3.046 nye personbiler med hybriddrift i november, hvorav 1.914 ladbare. Det er en nedgang på 36,4 prosent og gir 24,7 prosent markedsandel i november i år, mot 34,9 prosent i fjor.

Elbil: Over 6.000 førstegangsregistreringer

I november ble det registrert 5.090 nye nullutslippsbiler, hvorav bare tre hydrogenbiler. Det er opp 88 prosent i forhold til november 2017. De hadde dermed 41,3 prosent andel av nybilsalget i november, mot 19,7 prosent i fjor. Hittil i år er elbilandelen av nybilsalget 30,2 prosent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer