Registreringskilt for elbiler: Hva kommer etter ED?

Elbilskiltene krasjer med Oslo

Om ikke lenge vil en ny bokstavkombinasjon bli gjeldende for elbilene, men hovedstadsskiltene står i veien for å fortsette dagens kronologi.

REGISTRERINGSSKILT FOR ELBILER: Med stadig økende registreringstall for elbilene blir det behov for nye bokstavserier til elbilene, men Oslo-skiltene stor i veien for dagens ordning. Foto: Øystein B. Fossum
REGISTRERINGSSKILT FOR ELBILER: Med stadig økende registreringstall for elbilene blir det behov for nye bokstavserier til elbilene, men Oslo-skiltene stor i veien for dagens ordning. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

EL. Slik startet de første årene med kjennemerker på norske elbiler. Det tok flere år før det var behov for nye bokstaver på skiltene. EK tok over stafettpinnen, før EV etterhvert ble gjeldene.

Den gang hadde bokstavene en mening. EL for «elektrisk«, EK for «elektrisk kjøretøy» og på samme måte EV for engelske «electric vehicle».

Deretter fulgte EB («elbil») og EC («electric car), som forsåvidt også gav mening. Men det som i realiteten var skjedd var at Vegvesenet hadde gått over til en alfabetisk og kronologisk rekkefølge på de nye skiltene.

Norsk elbilforening vil hevde at de siste skiltene som ble tatt i brukt tidligere i år, ED, står for «electric drive». Er man kreativ kan man naturligvis fortsette med denne leken til det er tomt for bokstaver.

TEST: Renault Zoe ble slaktet i ny krasjtest. Video: EuroNCAP. Vis mer

Dette etterfølger ED

14. desember var det 34 174 elbiler registrert på ED-skilter. Og per dags dato er det med andre ord fortsatt over 50 000 ledige tallkombinasjoner i ED-serien. Samtidig er det registrert over 120 000 nye elbiler i 2021, så behovet for en ny kombinasjon nærmer seg med andre ord med stormskritt.

Vi må likevel huske at det fortsatt er ledige skilter i de andre bokstavkombinasjonene, som ligger klare på norske distriktskontor (se tabell under). Dessuten er det stadig flere elbilister som har funnet ut at de kan «maskere» elbilen med vanlige distriktsskilter, som blant annet har vært populært blant Porsche-eierne.

Antall ledige «elbilskilter»

Distrikt Antall
EL/EK869
EV473
EB504
EC1321
ED52 337

Kilde: elbilstatistikk.no

Det er også ventet at elbilsalget og -andelen bare vil øke framover mot 2025, når målet er at nybilsalget bare skal bestå av elbiler.

Det er dog ingen overraskelse at det er EE som skal ta neste etappe av skiltstafetten i 2022 - akkompagnert av de eldre seriene som hare - men hva som følger etter heller usikkert.

– EE er bokstavkombinasjonen som etterfølger ED. Vi har foreløpig ikke flyttet over andre serier til «distrikt» elektrisk, forteller seniorrådgiver Jon Terje Presthus i Vegvesenets kjøretøyavdeling til DinSide.

Krasjer med hovedstaden

I denne sammenheng er imdidlertid elbilenes utfordring er at neste bokstavkombinasjon (EF) allerede er reservert noen andre - av Oslo!

– Ja. De fleste bokstavkombinasjonene som begynner på E er allerede tildelt Oslo, forteller Presthus.

Og der ligger også forklaringen på at elbil-kronologien startet på EB, og ikke EA. Sistnevnte er nemlig også reservert hovedstaden. Foruten å fylle opp D-kombinasjonene har Oslo tatt i bruk og/eller reservert hele åtte serier på bokstaven E.

Disse «elektriske bokstavene» tilhører Oslo

Bokstaver Distrikt
EAOslo
EFOslo
EHOslo
EJOslo
ENOslo
EPOslo
EROslo
EUOslo

Fortsetter der det er ledig?

Når det kommer til elbilene, tildeles bokstavkombinasjonene etterhvert.

– Ved behov flytter vi serier til «distrikt» elektrisk. Det er ikke en selvfølge at dette skjer i kronologisk rekkefølge, men det er vel naturlig, forklarer seniorrådgiveren.

– Bokstavkombinasjonen EA ligger foreløpig rolig i geografisk område Oslo, og det er foreløpig ikke lagt noen planer for denne, legger han til.

Som du kan se i tabellen over er det flere kombinasjoner som ikke er reservert ennå. Således er det naturlig å anta at EG og EI kan bli seriene som vil overta pinnen fra EE.

Slik det ser ut nå trenger ikke det bli lenge til. Med godt over 100 000 nye elbilregistreringer årlig, blir behovet for første gang to nye skiltserier i løpet av 2022.

Og for ordens skyld, hva gjelder «forkortelsene»:

– Betydningen av bokstavkombinasjonene er det vel andre enn Statens vegvesen som har foreslått. Statens vegvesen har således ikke droppet noe hva gjelder dette, slår Jon Terje Presthus fast.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer