En ny dansk rapport viser en tydelig sammenheng mellom bilens alder og trafikkulykkenes utfall.
Rapporten fra Danmarks Tekniske Universitet slår fast at sjåførens liv kunne vært spart i over halvparten av tilfellene, dersom bilene de kjørte hadde vært av ny årgang.
I forbindelse med publiseringen av rapporten, etterlyser den danske bilorganisasjonen Forenede Danske Motorejere (FDM) en endring i bilavgiftene. Også i Danmark regnes avgiftsnivået som høyt, og bilparken er cirka like gammel som i Norge.
Så gammel er gjennomsnittsbilen
DTU konkluderer altså med at jo eldre den involverte bilen er, jo større er risikoen for at føreren kommer alvorlig til skade ved eventuelle trafikkuhell. I Norge omkom 208 mennesker i forbindelse med trafikkulykker i 2010, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB).
Med tanke på den gjennomsnittlige alderen på registrerte biler her til lands, er det gode grunner til å tro at mange liv kunne vært spart om flere av oss hadde kjørt nyere og sikrere biler.
Norskregistrerte biler var nemlig hele 10,5 år gamle i snitt ved utgangen av 2010, ifølge SSB.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger