Den første er en ren el-bil. Derfor er også det foreløpige navnet så enkelt som EV, som rett og slett står for Electric Vehicle, eller elektrisk kjøretøy på godt norsk. Testbilen på bildet er en Nissan Cube, men den endelige produksjonsbilen vil bli unik, og ikke basert på noen annen eksisterende modell.
Ganske sterk
Den elektriske motoren vil yte 108 hestekrefter, og det er ganske mye i en slik bil, spesielt med tanke på det høye dreiemomentet slik biler gjerne har helt fra første omdreining. Motoren driver forhjulene og forsynes med kraft fra en pakke bestående av litium-ion-batterier. Disse er plassert under gulvet slik at de ikke stjeler så mye plass.
2010
EV skal komme på markedet allerede i 2010, men da trolig bare i Japan. Innen to år fra dette, skal den også selges på andre utvalgte verdensmarkeder. Det betyr at det ikke er helt usannsynlig at den kommer også hit til Europa.
Hybrid
Den andre bilen er basert på Infiniti G35. Dette er en fullhybrid utstyrt med både en konvensjonell forbrenningsmotor og en elektrisk motor. Nissan lover gode ytelser, og det vet vi fra før er fullt oppnåelig med en slik teknologi.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger