Audis framtid

Elektrisk framtids-luksus

I Norge finner du Audi elektriske e-tron-modeller på hvert gatehjørne. Nå viser Audi framtidens elbiler som tar bilkjøring og luksus til et helt nytt nivå.

FRAMTIDEN FOR AUDI: Disse tre konseptbilene viser hva Audi tenker om sine neste elektriske biler. Her er det fullt fokus på luksus og selvkjøring. Foto: Audi
FRAMTIDEN FOR AUDI: Disse tre konseptbilene viser hva Audi tenker om sine neste elektriske biler. Her er det fullt fokus på luksus og selvkjøring. Foto: Audi Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Audis suksess med elektriske biler i Norge er udiskutabel. Med store e-tron og lillebror Q4 e-tron har Audi vært den nærmeste til å ta konkurransen opp mot Tesla.

Nå viser Audi fire konseptbiler som viser hva vi kan forvente fra fabrikken i framtiden. Nøkkelordet er luksus og biler som kan kjøre selv. I tillegg er de selvfølgelig elektriske.

Under Monterey Car Week i California i august, viste Audi tre av konseptbilene sammen for første gang.

For stor byer

STØRSTE NOEN GANG: En bil på nesten fem og en halv meter som er tiltenkt storbyer? Det høres ut som to motstridende tanker. Foto: Audi
STØRSTE NOEN GANG: En bil på nesten fem og en halv meter som er tiltenkt storbyer? Det høres ut som to motstridende tanker. Foto: Audi Vis mer

Urbansphere er i utgangspunktet skapt for bruk i kinesiske mega-byer, men passer også for alle andre storbyer i verden, ifølge Audi.

I disse byene, hvor det eller kan være trangt om plassen, har Urbansphere den største innvendige plassen til noen Audi så langt. Det betyr nødvendigvis også store utvendige mål. Hvordan Audi får dette til å gå sammen med trange, trafikkerte bysentre, sier de ingen ting om.

På første klasse

SUPER-KOMFORT: Grandsphere skal gi samme komfort som en tur på første klasse i et moderne fly, ifølge Audi. Foto: Audi
SUPER-KOMFORT: Grandsphere skal gi samme komfort som en tur på første klasse i et moderne fly, ifølge Audi. Foto: Audi Vis mer

Grandsphere er intet mindre enn «privatflyet for veien», ifølge Audi. Med 5,35 meter fra støtfanger til støtfanger, skal denne bilen gi deg den samme opplevelsen av luksus og komfort som en tur på første klasse i et moderne fly.

Bilen får nivå 4 av selvkjøring og blir dermed en romslig lounge uten ratt, pedaler eller displayer. Bilen kjører deg til bestemmelsesstedet mens du nyter komforten eller jobber.

Luft i håret

SPORTSBILEN: Skysphere viser at Audi fortsatt tror folk ønsker seg en åpen, todørs sportsbil i framtiden. Foto: Audi
SPORTSBILEN: Skysphere viser at Audi fortsatt tror folk ønsker seg en åpen, todørs sportsbil i framtiden. Foto: Audi Vis mer

Skysphere var det første medlemmet av den nye familien av konseptbiler fra Audi. Den er en elektrisk, todørs roadster.

Så mye annet konkret sier ikke Audi om denne bilen, bortsett fra noen designer-fraser som det er umulig for vanlige folk å forstå hva betyr:

«Interiøret blir et interaktivt rom og bilen en plattform for fengslende opplevelser. Dette er gjort mulig takket være selvkjøring og et sømløst digitalt økosystem».

Kommer i 2023

NESTE TT?: Mange tror at denne konseptbilen, som skal vises en gang på nyåret, blir etterfølgeren til Audi TT: Foto: Audi
NESTE TT?: Mange tror at denne konseptbilen, som skal vises en gang på nyåret, blir etterfølgeren til Audi TT: Foto: Audi Vis mer

Et fjerde medlem av spher-familien, skal vises fram rett etter nyttår. Den får navnet Activesphere, og mange tror den viser en ny, elektrisk etterfølger til dagens sportslige TT-modell.

Heller ikke her avslører Audi noe om batteristørrelser, rekkevidder eller andre tekniske detaljer. At den skal bli bygget for en aktiv livsstil både på og utenfor vei, er det eneste Audi sier.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer