Det er ikke mange år siden Renault raslet med sablene og antydet at deres mest populære modell de siste 25 årene, Megane, kunne risikere å forsvinne fra markedet. Grunnen var den økte interessen for kompatkte SUV-er.

Med det helelektriske konseptet Renault Mégane eVision viser de helt nye takter. Bilen kalles et konsept, men den ferske toppsjefen i Renault-gruppen, Lua de Meo, mener bilen vil bli tilgjengelig allerede i løpet av neste år.
Det bekrefter den norske importøren overfor Dinside.

– Selv om dette er en såkalt «showcar», forventer vi å kunne se dette smykket av en elbil på norske veier i løpet av 2021, sier Roger Andersen, PR- og markedsdirektør for Renault og Dacia i Norge, til nettstedet Motor.

Bilen står på deres helt nye elbilplattform E-CMF, som resten av de fremtidige elbilene kommer til å bygges på.
I strupen på ID.3
Det er ikke mange data som oppgis ennå, men den følger samme oppskriften som VW ID.3. Den er 421 cm lang, 180 cm bred og 150 cm høy, med en lang akselavstand på 270 cm. Det muliggjør en romslig kupé, selv om den er 6 cm kortere enn folkevogna.

Krisetall for Renault
60 kWt
Det oppgis ikke noe rekkevidde, men med en batteripakke på 60 kWt bør kunne gi en rekkevidde på drøyt 40 mil. 1650 kilo er ikke avskrekkende. Elmotoren er på 170 hester og 300 Nm. Det skal holde til en akselerasjon fra 0-100 på rundt 8 sekunder.

I motsetning til ID.3, blir Megane fortsatt forhjulsdrevet. Renault har i en årrekke hatt blant de mest sportslige forhjulstrekkerne på markedet og mener at denne også er underholdende, takket være multilink hjuloppheng bak og lavt tyngdepunkt.
Etter planen skal bilen være på norsk jord siste halvdel av neste år. Regn med priser og åpning av forhåndssalg andre kvartal neste år, dersom produksjonen går som planlagt.