Volkswagen viser muskler igjen - bokstavelig talt - på elbilfronten. Men fortsatt stort sett på papiret - mange begynner å bli utålmodige etter å se konkrete resultater, ni år etter lanseringen av Nissan Leaf og syv år etter at Tesla kom med Model S.

Dato klar for VWs neste storselger
Tilskudd til I.D.-familien
Men erstatteren til e-Golf, VW I.D. skal nå snart være produksjonsklar, og det er investert enorme summer i elektrifisering fra VWs side. Det gjøres med en produktrekke basert på den fullelektriske platformen MEB, som er egnet til å imponere - i det minste på konseptstadiet.
Og her er altså et tilskudd til den nevnte produktrekken: Som en storebror til den allerede viste I.D. Crozz, kommer det nok en SUV.
Den skal presenteres på bilmessen i Shanghai, som åpner denne uken, og har fått det velklingende (??) navnet I.D. Roomzz.

Volkswagen-monolitten
Claus Bischoff, som er Volkswagens sjefsdesigner, presiserer ideen bak formgivningen:
– Denne SUV-en er som en monolitt, tilsynelatende frest ut av en eneste blokk. Og I.D. Roomzz beveger seg med elektrisk letthet – lydløs og utslippsfri, sier han i en pressemelding .
I I.D. Roomzz kombineres de kommende IQ. Drive-systemene, som skal være den programmatiske og elektroniske basen i de kommende elbilene fra merket: Bilen skal om ønskelig kunne rulle helautomatisk gjennom trafikken (selvkjørende på nivå 4).

Slik kan de starte priskrig på elbiler
Futuristiske innslag
Interaktive lyssoner gir de reisende informasjon. Det helt nye interiør-konseptet kan individualiseres, og er ifølge produsenten svært variabel. De ulike sete-konfigurasjonene skal ikke bare kunne tilpasses personlige ønsker, men også den aktuelle kjøremodusen.
Velger føreren helautomatisk modus, kan setene vinkles 25 grader innover. Det gir en lounge-lignende atmosfære, og legger til rette for kommunikasjon. Ved helautomatisk kjøring kan også «I.D. Pilot Relax»-modus velges, der hver passasjer innretter seg individuelt. I denne modusen skal setet kun justeres trinnløst helt ned til liggeposisjon.

I samme ånd merker man seg fraværet av et konvensjonelt dashbord i I.D. Roomz. I den manuelle modusen «I.D. Drive», skal det heller virke som om «Digital Cockpit» og rattet «svever» foran føreren. «Digital Cockpit» er en heldekkende glassflate, og det digitale rattet er i konseptbilen en integrert del av flaten.
Det gjenstår selvsagt å se hvor mange av disse elementene man vil finne igjen i bilen når den kommer i produksjon, etter planen om to år.


VW satser på «superbatterier»
Annerledes interiør
Det samme gjelder materialene i interiøret, som er uvanlige. Her finnes for eksempel setetrekk i AppleSkin, som presenteres som et nytt produkt av naturlige og fornybare råstoff.
I «I.D. Light»-områdene, i dørene, blir det brukt spesielt bearbeidede trefinérer. Det aktive filtersystemet «Clean Air» skal dessuten sørge for at inneluften holdes ren, selv om den utvendige luften ikke skulle være det.
Teknisk ser dette riktig så konvensjonelt ut, og det er ingen konsept-takter ved spesifikasjonene: Batteriet på 82 kWh skal gi en rekkevidde på opptil 450 km etter WLTP-standarden.

Drivlinje: I tråd med tiden
I.D. Roomzz kan hurtiglades med 150 kW (DC), noe som kan gi 80 prosent lading på rundt en halvtime, ved full ladekapasitet. To elektriske motorer med til sammen 306 hestekrefter (225 kW) gir elektrisk firehjulsdrift (4Motion på Volkswagen-språk).
Den skal kunne ta sprinten fra null til 100 kilometer i timen på relativt fornuftige 6,6 sekunder, med en toppfart som er elektronisk begrenset til 180 km/t.
Publikum kan se I.D. Roomzz på bilutstillingen i Shanghai 2019, som er åpen mellom 18. og 26. april.
Du kan lese mer om I.D Roomzz her på Elbil24.
Spesifikasjoner
Teknisk basis | Modulær elektrisk plattform (MBE) |
Status | Konseptbil |
Kjøremodus (manuell / autonom) | ID. Drive/ ID. Pilot |
Karosseri/ interiør | |
Lengde: | 491,5 cm |
Bredde: | 189 cm |
Høyde: | 176 cm |
Akselavstand: | 296,5 cm |
Sporvidde foran: | 159,7 cm |
Sporvidde bak: | 157,3 cm |
Dekkdimensjon: | 265/40 R22 |
Variabelt interiør „Open Space“ | Fire integralseter |
Fremdriftssystem/ Rekkevidde / Kjøreytelser | |
Fremdrift: | Bak og 4MOTION firehjulsdrift |
Elmotor foran: | 75 kW / 102 hk; 140 Nm |
Elmotor bak: | 150 kW / 204 hk; 310 Nm |
Systemytelse: | 225 kW / 306 hk |
Batterikapasitet: | 82 kWh |
Rekkevidde (WLTP / NEDC): | 450 km / 475 km |
Hurtiglading: | 150 kW (DC) |
Ladetid, 80 % av 82 kWh: | ca. 30 min |
0-100 km/h: | 6,6 s |
Toppfart: | 180 km/h (elektronisk begrenset) |
