Test: Fiat 500e

Elektrisk sjarmtroll

Ny interesse for elektrisk Fiat 500, men du får den bare som bruktbil.

STOR OG TRANG: Småbilene er blitt større med åra. Fiat 500e får så vidt plass til fire mens den nesten like lille folkevognbussen fra 60-tallet fint rommer 9. Sikkerhet tar plass. Foto: Jamieson Pothecary
STOR OG TRANG: Småbilene er blitt større med åra. Fiat 500e får så vidt plass til fire mens den nesten like lille folkevognbussen fra 60-tallet fint rommer 9. Sikkerhet tar plass. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert

Fiat 500 ble en hit da den ble lansert i 2007. Nyhetens interesse er for lengst borte, og den har ikke blitt større selv om den fikk en marginal facelift i 2016. Men nå har den plutselig fått en ny renessanse i Norge etter at flere aktører begynte å importere dem fra USA.

Bilene har vært bygget av Fiat/Chrysler i Mexico for California og Oregon siden 2013. Der kreves det en andel av utslippsfrie biler for å få lov til å selge bensin- og dieseldrevne biler.

Det er gjort en innsats for å få luftmotstanden ned fra 0.359 cD ned til 0.311. Fronten er blitt tettere, felgene mer aerodynamiske, hekken gir bedre turbulens med takmontert spoiler og bakfangerdesign og undersiden er bedre tettet.

Endringene skal gi 10 kilometer lenger rekkevidde alene.

Bare som bruktbil

Fiaten koster 33.000 dollar i USA, langt mer enn du betaler for en VW Golf, og da taper allerede FCA etter sigende over 10.000 dollar per bil. De færreste kjøper, men leaser den mellom ett og tre år. Deretter selges de på auksjon. Det er noen av disse bilene vi ser i Norge.

Men det finnes skjær i sjøen for bruktimportørene. Dollarkursen er høy og populariteten økt fordi flere land som Nederland, Ukraina, Dubai og Russland gir fordeler for nullutslippsbiler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer