Q4 e-tron er foreløpig en konseptbil, men den framstår mer eller mindre ferdig. Med målene 4,59 meter i lengde, 1,90 i bredde og 1,61 meter i høyde, er størrelsen noe mer kompakt enn eksisterende e-tron, som for øvrig står klar til å bli levert norske kunder i disse dager.
Og det er ingen tvil om hva som blir hovedkonkurrentene: Årets bil-vinner Jaguar i-Pace og ikke minst den kommende Tesla Model Y.


Les mer om Q4 e-tron her
Q4 e-tron får et litiumion-batteri på 82 kWt, med en motor foran og en bak, og den får selvsagt firehjulsdrift. Samlet effekt er 306 hestekrefter, 0-100 km/t skal gå unna på 6,3 sekunder.
- Rekkevidda er ikke helt satt, men vi kan love minst 40 mil etter WLTP-standarden, opplyser Audi-direktør Elin Sinervo hos den norske importøren til Dinside.

Men først ut er e-tron Sportback, som har en mye mer sporty taklinje à la det vi kjenner igjen fra erkekonkurrentene BMW X4/X6 og Mercedes-Benz GLC. Spesifikasjonene blir som dagens e-tron, men den kommer også i en enda mer sporty S-versjon. Produksjonen starter nå i høst, med biler som skal kunne leveres første halvår 2020.

350 kW lading
I 2021 kan vi også se fram til en rålekker e-tron GT, som blir den tredje elbilen til Audi og utvikles i samarbeid med Porsche, parallelt med Taycan.
Konseptbilen som første gang ble vist fram i Los Angeles i desember, har quattro firehjulsdrift og 590 hestekrefter (434 kW). 0-100 km/t går unna på raske 3,5 sekunder og toppfarten er 240 km/t.

Da tømmes batteriene fort … Men det finnes håp:

- Dette blir den første bilen som skal kunne ta imot 350 kW lading, opplyser Audi-direktør Sinervo.
e-tron GT, har fire seter, fire dører og er hele 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,38 meter høy. Med lettvektsmaterialer som karbonfiber, aluminium og stål blir vekten lav. Rekkevidda på Audi e-tron GT concept er oppgitt til 400 kilometer takket være batteripakken på 90 kWt, som ligger i gulvet på bilen.
- Vi er veldig stolte over det vi viser her. Dette viser en veldig tydelig retning fra Audi - og det kommer hele fem nye ladbare hybrider, også. Alle disse får navnet TFSI e, mens e-tron er forbeholdt helelektriske biler, sier Sinervo.

Ny ladbar Q5
Størst spenning knytter det seg til den nye, ladbare Q5. Den får 300 hester, og seinere kommer den i en S-versjon med hele 367 hester.
Denne vil være på plass rett etter sommeren, og vil bli et etterlengtet tilskudd i ei tid da A3 e-tron og Q7 e-tron mer eller mindre har ligget i dvale i påvente av WLTP. Både A3 og Q7 kommer tilbake som ladbare hybrider rundt årsskiftet. Da med lenger rekkevidde.
Videre kommer det ladbare utgaver av A8 L, A7 og A6 limousin.
Q5 TFSI e, A6 TFSI e, A7 Sportback TFSI e og A8 TFSI får alle et 14,1 kWh væskekjølt batteri, 385 V systemspenning - og det loves «mer enn 40 km» målt etter WLTP-standarden. El-motoren er integrert i girkassa - en åttetrinns tiptronic. Med ombordladeren på 7,2 kW kan den lades på rundt 2 timer.
De sportslige utgavene får S-linje-pakke utvendig som standard, strammere fjæring, høyere ytelse fra elmotoren og i tillegg sporty stylingdetaljer rundt i interiøret.
