
Vanligste forkortelse: ESP (Electronic Stability Program)
Andre betegnelser: DSC (Dynamic Stability Control), DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), ESC (Electronic Stability Control), PSM (Porsche Stability Management), VDC (Vehicle Dynamics Control / Vehicle Dynamic stability Control), VSA (Vehicle Stability Assist), VSC (Vehicle Skid Control/Vehicle Stability Control)
Vanligste betegnelse:
Elektronisk antiskrensprogram
Andre betegnelser
Elektronisk stabilitetsprogram, elektronisk antisladdprogram
Funksjon: Forhindrer skrens
Trer i kraft: Ved forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsskrens
Virkemåte: Innhenter informasjon fra en rekke givere, deriblant ABS-systemet, rotasjonssensorer og G-sensorer. Disse gir informasjon om bilens virkelige oppførsel.
Informasjonen fra disse giverne sammenlignes med andre givere, som forteller om motorkraft og rattutslag. Disse gir informasjon om bilens ønskede oppførsel.

Hvis informasjonen om hvordan bilen virkelig oppfører seg ikke stemmer overens med informasjonen om motorkraft og rattutslag, konkluderer systemet med at skrens har oppstått. Ved skrens brukes bremsene til å bremse ned ett eller flere hjul for å stanse skrensen.
Det mest moderne systemene bremser om nødvendig ned flere hjul. ESP vil om nødvendig også redusere motorkraften.

I motsetning til antispinn-systemet, er ikke ESP avhengig av at føreren gir gass. ESP fungerer helt selvstendig, selv om føreren ikke berører noen pedaler.
Valgfrihet: Kunne tidligere alltid kobles ut, men stadig flere produsenter kutter nå ut av-knappen
Utbredelse: Standard i de alle premium-biler og i de fleste mellomklassebiler. Stadig større utbredelse også i kompaktklasse- og småbiler.