Elise med ny billigmotor

Lotus oppgraderer Elise med en nye motor og sekstrinns girkasse.

Elise med ny billigmotor
Publisert
Sist oppdatert

I forkant av bilutstillingen som starter i Geneve i begynnelsen av mars, oppgraderer Lotus den lille sportsbilen Elise. Dette er en lett toseters sportsbil som leveres med Toyota-motorer.

Hele Elise-serien får en kosmetisk oppgradering med nye designdetaljer, ny sekstrinns girkasse, nye frontlys, LED-lys og felger. Fabrikkgarantien økes også fra 2 til 3 år.

Ikke minst tilbyr Lotus fartsholder som en del av en tur-pakke.

Ned til 1,6

I tillegg får innstegsmodellen en 1,6-liters motor. Den yter 136 hestekrefter ved 6.800 omdreininger og har et dreiemoment på 160 newtonmeter ved 4.400 omdreininger. Når man ser på hvilket turtall denne motoren henter effekt og dreimoment, sier det seg selv at her må motoren snurre fort for at det skal bli noe fart i sakene. CO2-utslippet er forbedret og ligger nå på 155 gram per kilometer. Dette er en VVT-i motor med Valvematic. Det første betyr variable ventiltider på både innsug- og eksosside. Valvematic betyr at løftehøyden også justeres.

Dette gir gode ytelser til tross for at motoren er liten. Dette er en bilfabrikk som behersker dette med vektreduksjon, og innstegsversjonen av Lotus Elise veier ikke mer enn 876 kilo! I følge Lotus er dette en av de letteste gatebilene som finnes! Det finnes nok lettere biler, men da blir det nok snakk om mer spartanske og raceraktige biler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer