Blant folke-SUV-ene, som er det størrelsesmessige svaret på Golf-klassen, var de kompakte crossoverne som Nissan Qashqai lenge referansen. Mazda har ikke hatt en modell i denne kategorien - CX-3 er mindre og trangere, mens CX-5 er en større SUV og befinner seg i segmentet mellomstore SUV-er.
Attraktiv nykommer
Nå lanserer imidlertid Mazda sin CX-30 i det norske markedet. På tross av elektrifiseringsbølgen, som overskygger mange attraktive modeller i markedet, tror vi så absolutt denne bilen har livets rett. Nå bekreftes dette av prislisten, som ble publisert i dag.


Test: Slik er nye Nissan Qashqai
Med den nye og oppsiktsvekkende Skyactiv-X-bensinmotoren på 180 hestekrefter og 24-volts mildhybrid-system, koster den nemlig fra 323.500 kroner i utstyrsnivå Sky, med forhjulstrekk og sekstrinns manuell girkasse.
Topp-utstyrt (Cosmo), med firehjulsdrift og sekstrinns automat, kommer den helt i den andre enden av skalaen, på akkurat 100.000 kroner mer. Den forekommer oss å være en riktig god pakke til 423.500 kroner.
I samme prisspenn kan etter vår mening ikke de sterkeste konkurrentene, som Nissan Qashqai og Toyota C-HR, tilby tilsvarende ytelser, kvalitetsfølelse eller kjøreopplevelse.

Fin allrounder
I vår test skrøt vi nemlig av Mazda CX-30 på disse områdene. Bilen har dessuten, i motsetning til den lavere kombien - nye Mazda 3, som den deler plattform med - greit med plass bak og et helt OK bagasjerom.
Priser - Mazda CX-30
2.0 180 hk M Hybrid | 2.0 180 hk M Hybrid | 2.0 180 hk M Hybrid AWD | |
6-trinns manuell | 6-trinns automat | 6-trinns automat | |
SKY | fra 323.500,- | fra 348.500,- | fra 388.500,- |
COSMO | fra 358.500,- | fra 383.500,- | fra 423.500,- |
Det er også her den har en vesentlig fordel i forhold til CX-3. Var det en forbedring vi kunne ønsket oss, var det bedre demping for å filtrere bort de små ujevnhetene i veien mer effektivt.

Har startet salget
Utstyrsnivået Sky har standardutstyr som 18-tommers felger, adaptiv cruise control, head up-display projisert i frontruten, elektrisk bakluke og Mazda Connect, med CarPlay-kompatibilitet.
Blant høydepunktene på utstyrsnivå Cosmo (fra 358.500) finner vi skinnseter, adaptivt LED front- og fjernlys, premium Bose-lydanlegg med tolv høyttalere og Mazdas nye køassistent (CTS).
Tekniske data
Versjon | 2.0 180 hk M Hybrid | 2.0 180 hk M Hybrid | 2.0 180 hk M Hybrid AWD |
Girkasse | 6 man. | 6 aut. | 6 aut. |
CO2-utslipp - g/km (WLTP) | 133 | 146 | 160 |
Forbruk - l/mil (WLTP) | 0,59 | 0,65 | 0,7 |
NOx-utslipp | 15,1 mg/km | 15,1 mg/km | 15,5 mg/km |
Akselerasjon 0-100 | 8,5 sek. | 8,8 sek. | 9,2 sek. |
Topphastighet | 204 km/t | 204 km/t | 204 km/t |
Egenvekt (kg) | 1368 | 1391 | 1471 |
Tilhengervekt (kg) | 1300 | 1300 | 1300 |
