BMW med gjenvunnet elbil for 2040

En BMW av gamle flasker

Denne BMW-en er bygget helt av resirkulerte materialer – plast fra tomflasker, stål fra gamle biler og gammelt treverk.

FOR 2040: Dette er BMWs prototype på en elektrisk bil bygget bare at resirkulerte eller fornybare materialer. Målet er å bygge en slik bil innen 2040. Foto: BMW
FOR 2040: Dette er BMWs prototype på en elektrisk bil bygget bare at resirkulerte eller fornybare materialer. Målet er å bygge en slik bil innen 2040. Foto: BMW Vis mer
Publisert

– Ressursene på jorden er i ferd med å bli brukt opp. For at vi fortsatt skal kunne bygge og selge biler, må vi i mye større grad ta i bruk resirkulerte materialer. Målet vårt er at vi i 2040 skal kunne bygge en bil bare av gjenbrukte materialer, sier Daniela Bohlinger, som er ansvarlig for prosjektet med gjenbruk av materialer hos BMW.

Hun understreker at det er store utfordringer, men at denne bilen, BMW i Vision Circular, viser at det er mulig.

I dag bygges BMWs biler med bruk av rundt 30 prosent gjenbrukte materialer. Målet er først å komme opp i 50 prosent, for deretter å bygge biler med bare gjenbrukte eller fornybare materialer i 2040. Med i Vision Circular viser BMW fram en kompakt, firedørs elektrisk bil med fokus på luksus og holdbarhet.

LUKSUS: Interiøret er i stor grad bygget i forskjellige plast-materialer. Flere bilprodusenter slutter nå å bruke skinn og lær i bilene, uten å gi slipp på følelsen av luksus. Foto: BMW
LUKSUS: Interiøret er i stor grad bygget i forskjellige plast-materialer. Flere bilprodusenter slutter nå å bruke skinn og lær i bilene, uten å gi slipp på følelsen av luksus. Foto: BMW Vis mer

Alt er resirkulert

Bilen er kun bygd med materialer som er gjenvunnet eller råvarer som er fornybare. I tillegg til at bilen ser annerledes ut enn dagens biler fra BMW, er den satt sammen av langt færre deler. Alt stål og aluminium til blant annet skjermer, dører og felger, er hentet fra biler som er kondemnert. Resirkulert glass er brukt i tak og vinduer.

Plasten i seter, dørpaneler, gulv og flere andre komponenter i interiøret, er tatt fra brukte plastflasker. Rattet og andre deler av tre, er 3D-printet med gjenbrukte materialer. Til og med dekkene er laget ved gjenbruk av gummi fra gamle dekk og andre kilder.

Slutt på lakk

Det er ikke brukt lim for å sette sammen deler, fordi det skal være enklere å ta dem fra hverandre igjen når bilen er gammel og skal resirkuleres. 3D-printing er brukt blant annet for å lage den spesielle diamant-formete skjermen midt på dashbordet.

Få av delene i bilen er lakkert. I stedet er stål og aluminium varmebehandlet på spesielle måter for å få fram fargenyanser. Skinn og lær er bannlyst i denne framtidens bil.

3D PRINTET: Rattet er 3D printet ved gjenbruk av gammelt treverk. Den diamant-formete skjermen på midten av dashbordet er også printet på denne måten. Foto: BMW
3D PRINTET: Rattet er 3D printet ved gjenbruk av gammelt treverk. Den diamant-formete skjermen på midten av dashbordet er også printet på denne måten. Foto: BMW Vis mer

Enkelt å gjenvinne

– Å gjenvinne stål og aluminium er ganske enkelt. Det eneste vi behøver er fornybar energi for å lage nye deler. Plast er det verre med. I dag er det vanskelig å vite hvilken type plast vi har å gjøre med og hvor den kommer fra.

– Derfor er vi avhengig av at den merkes bedre i framtiden. Når en god merkeordning er på plass, er det en enkel jobb å lage nye deler av plast også, forklarer Bohlinger, som sier at målet med BMW i Vision Circular er å vise at det er mulig å bygge en luksuriøs konseptbil på denne måten.

FORNYBART: Bilen har betydelig færre deler og de er ikke lakkert. Her kan du se hvordan de forskjellige delen i karosseriet er bygget opp. Ill: BMW
FORNYBART: Bilen har betydelig færre deler og de er ikke lakkert. Her kan du se hvordan de forskjellige delen i karosseriet er bygget opp. Ill: BMW Vis mer

Nytt super-batteri

Bilen har nye såkalte «solide state»-batterier, som gir betydelig bedre energitetthet enn dagens litium-ion-batterier. I tillegg er de 100 prosent resirkulerbare.

I 2030 skal halvparten av alle BMW-biler som selges være elektriske. Mini, som eies av BMW, skal bare selge elbiler etter 2030. BMW regner med å ha 10 millioner elektriske biler på veien før 2030.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer