Hummer SUV

En elektrisk monster-SUV

I 2009 stoppet General Motors produksjonen av SUV-en Hummer. Nå gjenoppstår den som et elektrisk monster.

FOR STOR FOR NORGE?: General Motors tror kundene vil stå i kø for nye Hummer når den nå kommer som stor SUV med elektrisk drivverk. Du kan reserve en bil nå, men kanskje er den for stor til å bli godkjent i Norge. Foto: GM
FOR STOR FOR NORGE?: General Motors tror kundene vil stå i kø for nye Hummer når den nå kommer som stor SUV med elektrisk drivverk. Du kan reserve en bil nå, men kanskje er den for stor til å bli godkjent i Norge. Foto: GM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hummer var opprinnelig en sivil utgave av HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, uttales Humvee), som det amerikanske militæret brukte blant annet i Gulf-krigen i 1990 og 1991.

Etter at produsenten AM General laget en utgave av monster-bilen til Arnold Schwarzenegger, var det så mange som ville ha maken at det ble satt i gang produksjon av en sivil utgave.

Bilen var stor, tørst, ukomfortabel og svært lite praktisk. Selv med to mindre utgaver, ble kundene lei og konkursen et faktum i 2009.

Kan bestilles nå

Nå er Hummer tilbake. Senere i år kommer en pickup-utgave med elektrisk drivverk på veien. I påsken viste General Motors (GM) fram en gedigen, elektrisk Hummer SUV, som skal ut på veien tidlig i 2023. Allerede nå kan bilen reserveres på hjemmesiden til GMC.

LØST TAK: SUV-en har fem seter og stor plass til bagasje. Den kommer standard med tak som kan tas av. Foto: GM
LØST TAK: SUV-en har fem seter og stor plass til bagasje. Den kommer standard med tak som kan tas av. Foto: GM Vis mer

Greit å vite før du bestiller, er at prisen på den første utgaven blir 106 000 dollar – rundt 900 000 kroner før frakt og leveringskostnader til Norge. I tillegg er det ikke mulig å forutsi hva norske myndigheter har funnet på når det gjelder avgifter på elektriske biler i 2023. Utover året i 2023 kommer noen rimeligere utgaver.

Kamera under bilen

Nå er det forresten ikke sikkert at bilen kan bli godkjent i Europa i de hele tatt. Teslas Cybertruck, som blir den tøffeste konkurrenten til Hummer, var i utgangspunktet for stor til å passe inn i kravene til europeisk typegodkjenning.

Vil du ha en såkalt offroad-pakke på bilen, koster det i underkant av 50 000 kroner ekstra. Dette er for øvrig en spennende pakke som blant annet inneholder 35 tommers dekk, stålplater som beskytter bilens understell, elektriske sperrer på for- og bakaksel, samt et kamera som viser undersiden av bilen når du kjører i terrenget.

IKKE ELEGANT: Det er vanskelig å påstå at interiøret i Hummer EV SUV er elegant. Barskt er kanskje en mer passende betegnelse. Foto: GM
IKKE ELEGANT: Det er vanskelig å påstå at interiøret i Hummer EV SUV er elegant. Barskt er kanskje en mer passende betegnelse. Foto: GM Vis mer

Rekkevidde 480 km

Hvor stor batteripakken i Hummer EV blir, vet vi ennå ikke, men ifølge GM skal den kunne gi bilen en rekkevidde på opp til 480 kilometer.

De tre el-motorene vil gi til sammen 830 hester og kunne ta bilen fra 0-96 km/t på 3,5 sekunder. I tillegg vil bilen trolig komme med firehjulsstyring, noe som vil gjøre den enklere å manøvrere både i terrenget og på trange parkeringsplasser.

Planen er å bygge 23 000 biler i året, ifølge GM.

Ingen tøffere

Hummer-sjef Duncan Aldrer, er klar på at dette blir den tøffeste SUV-en vi noen gang har sett:

- Vi ser for oss at Hummers elektriske SUV vil være den tøffeste og beste som noen gang er bygget. Den vil ha de beste terreng-egenskapene, samtidig som den vil gi høy komfort på veien. Kundene får dessuten mer utstyr å velge mellom enn i noen annen SUV. Bilen kan skreddersys til hver families livsstil, sier Duncan Aldrer, vice president i Global Buick and GMC.

MONSTER: De nøyaktige dimensjonene på Hummers elektriske SUV er ennå ikke offentliggjort, men den kan nok oppfattes som en monster bak rattet. Firehjulsstyring skal gjøre det enklere å manøvrere bilen både i terrenget og på trange parkeringsplasser. Foto: GM
MONSTER: De nøyaktige dimensjonene på Hummers elektriske SUV er ennå ikke offentliggjort, men den kan nok oppfattes som en monster bak rattet. Firehjulsstyring skal gjøre det enklere å manøvrere bilen både i terrenget og på trange parkeringsplasser. Foto: GM Vis mer

30 nye elbiler

Den første pickup-utgaven av Hummers nye elbil er forresten allerede produsert, og ble auksjonert bort til veldedighet i slutten av mars. Prisen ble 2,5 millioner dollar– rundt 21 millioner kroner.

GM-sjef Mary Barra har tidligere lansert en plan som innebærer at de skal investeres 27 milliarder dollar – 230 milliarder kroner – i utvikling av elektriske og selvkjørende biler og lansere 30 elbil-modeller innen 2025.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer