Hummer var opprinnelig en sivil utgave av HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, uttales Humvee), som det amerikanske militæret brukte blant annet i Gulf-krigen i 1990 og 1991.
Etter at produsenten AM General laget en utgave av monster-bilen til Arnold Schwarzenegger, var det så mange som ville ha maken at det ble satt i gang produksjon av en sivil utgave.

Priskrig på nye elbiler
Bilen var stor, tørst, ukomfortabel og svært lite praktisk. Selv med to mindre utgaver, ble kundene lei og konkursen et faktum i 2009.
Kan bestilles nå
Nå er Hummer tilbake. Senere i år kommer en pickup-utgave med elektrisk drivverk på veien. I påsken viste General Motors (GM) fram en gedigen, elektrisk Hummer SUV, som skal ut på veien tidlig i 2023. Allerede nå kan bilen reserveres på hjemmesiden til GMC.

Greit å vite før du bestiller, er at prisen på den første utgaven blir 106 000 dollar – rundt 900 000 kroner før frakt og leveringskostnader til Norge. I tillegg er det ikke mulig å forutsi hva norske myndigheter har funnet på når det gjelder avgifter på elektriske biler i 2023. Utover året i 2023 kommer noen rimeligere utgaver.
Kamera under bilen
Nå er det forresten ikke sikkert at bilen kan bli godkjent i Europa i de hele tatt. Teslas Cybertruck, som blir den tøffeste konkurrenten til Hummer, var i utgangspunktet for stor til å passe inn i kravene til europeisk typegodkjenning.

Vi har kjørt elektrisk Hummer!
Vil du ha en såkalt offroad-pakke på bilen, koster det i underkant av 50 000 kroner ekstra. Dette er for øvrig en spennende pakke som blant annet inneholder 35 tommers dekk, stålplater som beskytter bilens understell, elektriske sperrer på for- og bakaksel, samt et kamera som viser undersiden av bilen når du kjører i terrenget.

Rekkevidde 480 km
Hvor stor batteripakken i Hummer EV blir, vet vi ennå ikke, men ifølge GM skal den kunne gi bilen en rekkevidde på opp til 480 kilometer.
De tre el-motorene vil gi til sammen 830 hester og kunne ta bilen fra 0-96 km/t på 3,5 sekunder. I tillegg vil bilen trolig komme med firehjulsstyring, noe som vil gjøre den enklere å manøvrere både i terrenget og på trange parkeringsplasser.
Planen er å bygge 23 000 biler i året, ifølge GM.
Ingen tøffere
Hummer-sjef Duncan Aldrer, er klar på at dette blir den tøffeste SUV-en vi noen gang har sett:

Disse gir lengst rekkevidde for pengene
- Vi ser for oss at Hummers elektriske SUV vil være den tøffeste og beste som noen gang er bygget. Den vil ha de beste terreng-egenskapene, samtidig som den vil gi høy komfort på veien. Kundene får dessuten mer utstyr å velge mellom enn i noen annen SUV. Bilen kan skreddersys til hver families livsstil, sier Duncan Aldrer, vice president i Global Buick and GMC.

30 nye elbiler
Den første pickup-utgaven av Hummers nye elbil er forresten allerede produsert, og ble auksjonert bort til veldedighet i slutten av mars. Prisen ble 2,5 millioner dollar– rundt 21 millioner kroner.
GM-sjef Mary Barra har tidligere lansert en plan som innebærer at de skal investeres 27 milliarder dollar – 230 milliarder kroner – i utvikling av elektriske og selvkjørende biler og lansere 30 elbil-modeller innen 2025.