- Hvis forhandler hadde fortalt hvor lav nyttelast denne familiebilen har, så hadde jeg ikke kjøpt den, forteller Thomas Ekdahl til DinSide.
Det hele startet i mars 2022 da Thomas Ekdahl fra Tønsberg var på jakt etter ny familiebil. Turen gikk derfor til Gjermundsen Auto i Tønsberg. Etter å ha spurt forhandleren om alle detaljer i forkant og sjekket alle tekniske spesifikasjoner, trodde Ekdahl at han hadde funnet bilen som innfridde alle kravene.
Valget falt derfor på en Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD 2023, men bilkjøpet var bare starten på et stort problem.
Tønsbergs Blad omtalte saken først.
- Store begrensninger
Før bilen var levert hjemme hos Eik-mannen, hadde myndighetene endret maksimal nyttelast fra 515 kilo til 440 kilo. Ekdahl tenkte at den nye nyttelasten skulle gå greit, men da den nye bilen sto i Ekdahls oppkjørsel i desember ventet nedturen.
Han gikk inn på flere Facebook-forum for Hyundai-eiere, hvor flere medlemmer skal ha fortalt at de måtte droppe familieturen i sin nye elbil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger