En MIG for veien

Gemballa vil bevise at han kan mer enn Porsche ...

Foto: Gemballa
Foto: Gemballa Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Uwe Gemballa er en gjenganger i våre tuning- og superbil-spalter. Vanligvis er det oppgraderte Porsche-modeller det dreier seg om, men Gemballa kan også andre merker - noe han beviser her.

Modellen heter MIG-U1 og er basert på en Ferrari - og ikke noen hvilken som helst Ferrari. Det er selveste Enzo som har vært i støpeskjeen, om man kan kalle det det. Forbedringene har som mål å gjøre bilen enda raskere enn originalen.

Effektiv aerodynamikk

For å få til det har Gemballa i hovedsak tatt en del aerodynamiske grep; den nye "leppa" i fronten skal gi 35 kilo øket marktrykk i front, mens en spesialdesignet bakvinge med adaptive flaps skal sørge for 85 tilleggskilo mot veien på bakakselen. For øvrig er hele karosseriet utstyrt med aerodynamisk tilbehør som skal optimisere bilens evne til å nyttiggjøre seg den rå kraften fra motoren. Alle elementer er laget i høyresistent karbonfiber. Totalt er MIGen 10 centimeter bredere enn den originale Ferrari Enzo.

700 hk

Gemballa har ikke nøyd seg med dette. Også motoren har vært gjenstand for nennsom behandling. Seksliters-V12-motoren er skremt opp i 700 hestekrefter takket være justering av motorstyring og eksossystem. Ventileringskapasitet er øket og luftstrømmer optimisert.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.