Morgan begynte å lage biler i 1910, og var lenge mest kjent for sine tre-hjulinger. Morgan-stilen slik vi kjenner den i dag ble til på slutten av 40-tallet. Merket har hatt en oppsving de siste årene, i stor grad takket være den nyeste modellen Aero 8 som ble typegodkjent for Europa i 2001. Det er en sportsbil med aluminiums-chassis som gjør unna 0-100 på under fem sekunder med en BMW V-8 motor.
Fra Aero til Aeromax
Morgan Aeromax er en unik bil som ble spesialbestilt av prins Eric I. Sturza, president av Banque Baring Brothers Suisse, i Sveits. Den skulle konstrueres på et Morgan Aero 8 chassis, men som kupéversjon med en del spesielle egenheter som måkevinge-åpning for bagasjerommet med spesialkonstruert bagasje, skulpterte dørhåndtak og speil, og et stort, flatt lasterom bak setene. Som alle Morgan har denne håndbygget aluminiumskarrosseri på asketre-"skjelett" og separat, høysikkerhetschassis, også det i aluminium.
Fleksibel, håndverksbasert produksjon
Det ble laget en leire-modell i skala 1:4, som så ble digitalisert i CATIA-programvare. Fra den første skissen forelå og til bilen kunne prøvekjøres tok det kun fire måneder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger