Faraday Future FF91

En ny el-versting er født

På elektronikkmessen CES i Las Vegas lanserte Faraday Future produksjonsversjonen av deres nye elbil i natt.

CROSSOVER: Bilen er verken en sedan eller en stasjonsvogn, men en slags crossover. Her ser vi den utstilt på elektronikkmessen CES i Las Vegas. Foto: Bjørn Eirik Loftås
CROSSOVER: Bilen er verken en sedan eller en stasjonsvogn, men en slags crossover. Her ser vi den utstilt på elektronikkmessen CES i Las Vegas. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

1050 hestekrefter, 130 kWh batteri, og en elektrisk rekkevidde på 60 mil etter EPA-standarden, som er langt strengere enn den europeiske NEDC. Med en 200 kW DC-lader kan bilen lades fra helt tom til full på rundt 40 minutter, eller for å være helt eksakt; ladehastigheten tilsvarer 80 mil per time. Til sammenligning er 100 kWh det meste du får fra Tesla - foreløpig.

Dette setter Faraday Future FF91 helt i toppen for hva som er lansert av elbiler noensinne.

Nå skal det likevel legges til at vi gjerne tester teorien i praksis, før vi genierklærer den.

I likhet med Tesla og nylig lanserte Lucid, har også Faraday Future gitt bilen noen detaljer som kanskje er mer spesielle enn de er nødvendige. Du har naturligvis alt det som etter hvert er blitt vanlig, inkludert internett-tilgang, store konfigurerbare skjermer, app-styringer og alt annet krydder.

Bilen vil også ha selvkjørende løsninger gjennom et 3D LIDAR-system. Denne popper opp fra midten av panseret for å få god nok oversikt.

Nytt, men er det nyttig?

Det første du vil legge merke til er at dørene her går hver sin vei. Bakdørene er med andre ord hengslet i bakkant, og er dermed formet etter det gamle uttrykket «selvmordsdører».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer