15 år i Dinside Motor (Kommentar)

En ny epoke for bilen

Da jeg begynte å skrive om bil for Dinside ved årsskiftet 2004/2005, hadde det i hovedsak ikke skjedd store endringer med bilen som produkt siden første verdenskrig. Det var stille før stormen.

TIDENE ENDRES: Etter 15 år som skribent for Dinside Motor, takker Knut Moberg for seg med et tilbakeblikk - og, som vanlig, et blikk fremover. Her fra lanseringen, i november, av svensk-kinesiske Polestar 1 - en brobygger mellom en «fossil» - og hybrid - fortid og en helelektrisk fremtid fra Volvos nye søstermerke, Polestar. (Lenke til testen nederst i artikkelen). Foto: Polestar
TIDENE ENDRES: Etter 15 år som skribent for Dinside Motor, takker Knut Moberg for seg med et tilbakeblikk - og, som vanlig, et blikk fremover. Her fra lanseringen, i november, av svensk-kinesiske Polestar 1 - en brobygger mellom en «fossil» - og hybrid - fortid og en helelektrisk fremtid fra Volvos nye søstermerke, Polestar. (Lenke til testen nederst i artikkelen). Foto: Polestar Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er vel å overdrive kraftig, tenker du kanskje - så jeg skynder meg å legge til: - Vel å merke sett i forhold til det som har skjedd siden ...

Da jeg leverte min aller første biltest til Dinside etter å ha jobbet mest med nyhetsstoff de første månedene, var bilen nemlig fortsatt stort sett et transportmiddel for massene, drevet av bensin eller diesel, fire hjul og et ratt og diverse karosseriformer avhengig av kundenes behov. Bil var noe man bare hadde, enten den var kjøpt eller leaset.

Stille før stormen

Bakgrunnen for denne observasjonen er at jeg hadde arbeidet i mange år - helt siden 1990 - som konsulent og operativ leder på prosjekter hos de fleste store bilprodusentene rundt om i Europa før jeg i 2004 fant ut at jeg ville prøve meg et år eller to, som bilskribent hjemme i Norge (det er altså etterhvert blitt 15), og hadde min første artikkel online på Dinside i januar 2005.

I løpet av de 15 årene mellom 1990 og det årsskiftet for 15 år siden hadde tilsynelatende ingenting spesielt revolusjonerende skjedd og det meste av digitaliseringen og internett-æraens ankomst, hadde stort sett hatt konsekvenser som ikke var særlig synlige for kundene - det mest håndgripelige var de satellittbaserte navigasjonssystemene som hadde dukket opp tidlig på 2000-tallet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer