HiPhi elbil

En ny super-SUV fra Kina

HiPhi er et nytt bilmerke fra Kina, bilene er i luksusklassen og om noen måneder kan du prøvekjøre de her hjemme.

SJEKK DE DØRENE: Dørene er svært spesielle og enda mer kompliserte enn de du finner i Tesla Model X. Vi tipper akkurat den bilen har vært et forbilde for designerne. Foto: Human Horizons
SJEKK DE DØRENE: Dørene er svært spesielle og enda mer kompliserte enn de du finner i Tesla Model X. Vi tipper akkurat den bilen har vært et forbilde for designerne. Foto: Human Horizons Vis mer
Publisert

Xpeng, Hongqi, Byd, Maxus og flere. Nye, kinesiske bilmerker ruller inn på norske veier i høyt tempo. Felles for alle er at de er rene elbiler. Nå er et nytt merke, HiPhi, rett rundt hjørnet.

- Norge er et prioritert marked for oss. Går alt etter planen skal du kunne prøvekjøre bilene her hjemme i løpet av neste år. Det sier Kjell-Arne Wold, som har fått jobben med å bygge opp og markedsføre de nye bilene fra kinesiske Human Horizons i Europa.

Super-SUV

Han var med å starte Tesla-eventyret i Norge i 2013 og har jobbet hos Audi i Tyskland med lanseringen av deres elektriske e-tron modeller. Wold kjenner med andre ord godt til både det europeiske og norske markedet for elektriske biler.

ROBOTARM: I interiøret befinner det seg en trinnløst variabel og talestyrt robotarm, som kommer seg frem over alt i kupeen og som med en nøyaktighet på 0,1 millimeter utfører din kommando om å hente veska fra baksetet eller klø deg i barten. Foto: Human Horizons
ROBOTARM: I interiøret befinner det seg en trinnløst variabel og talestyrt robotarm, som kommer seg frem over alt i kupeen og som med en nøyaktighet på 0,1 millimeter utfører din kommando om å hente veska fra baksetet eller klø deg i barten. Foto: Human Horizons Vis mer

HiPhi har gått under radaren inntil de første bilene dukket opp i Kina i 2019 med modellen X.

Vi kan bare tippe at Tesla Model X har vært inspirasjonskilden til denne SUV-en som er i luksusklassen. Den er 5,2 meter lang, har seks seter, selvfølgelig firehjulstrekk og tar mål av seg til å utfordre Mercedes EQS SUV. Det er et ganske hårete mål, men i Kina har HiPhi X de siste månedene allerede rukket å bli den mest solgte luksusbilen.

ULYKKER: Dersom du åpner døra på «riktig» måte kan du være med på å forhindre ulykker. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Mangler litt rekkevidde

Til Bilnytt.no, sier den norske Europa-sjefen at han godt vet hva som må til for å kunne regnes med i premium-segmentet. Ifølge han står ikke HiPhi noe tilbake for de tyske premium-merkene når det gjelder teknologi og følelsen av luksus.

HiPhi X har to motorer på til sammen 598 hester og et batteri på 97 kWt. Ifølge den snille kinesiske målemetoden gir det en rekkevidde på 65 mil. Etter den europeiske WLTP-testen, klarer den neppe mer enn 50-55 mil.

Ikke veldig mye når den ønsker å sammenlikne seg med Tesla Model X og Mercedes EQS SUV, som skal klare rundt 70 mil.

NESTE BIL: Den fireseteres GT-utgaven HiPhi Z er neste bil ut. Den er allerede lansert i Kina. I løpet av kort tid er HiPhi blitt den mest solgte luksus bilen i Kina. Foto: Human Horizons
NESTE BIL: Den fireseteres GT-utgaven HiPhi Z er neste bil ut. Den er allerede lansert i Kina. I løpet av kort tid er HiPhi blitt den mest solgte luksus bilen i Kina. Foto: Human Horizons Vis mer

«Verdens første»

Derimot skryter fabrikken av å ha mye utstyr som er «verdenes første». Verdens første bil uten kontaktflater og dørhåndtak. Verdens første med kontaktløs ansiktsgjenkjenning.

I tillegg verdens første med 5G og såkalt V2X teknologi som gjør at bilen kan kommunisere med omverdenen. Den har ifølge fabrikken seks superhjerner og 562 innebygde sensorer, som skal sørge for at bilen er selvkjørende.

Akkurat den har vi hørt flere ganger før, uten at selvkjøring er blitt virkelighet ennå. Trolig vil det fortsatt ta flere år før det skjer.

Godt over en million

Prisen i Norge er ennå ikke kjent, men billig blir den ikke. Startprisen er rundt 620 000 yuan. Vi tipper det blir rundt 1,2 millioner kroner i Norge når moms fra nyttår er lagt på.

Det stemmer i så fall bra med strategien til den norske Europa-sjefen om å holde omtrent samme prisnivå som Mercedes.

NORSK SJEF: Kjell-Arne Wold var med å starte Tesla-eventyret i Norge med Model S for ni år siden. Etter det har han også jobbet for Audi i Tyskland. Nå har han fått ansvaret for å utvikle et apparat for lansering av Human Horizons HiPhi-modeller i Europa. Foto: Rune Korsvoll
NORSK SJEF: Kjell-Arne Wold var med å starte Tesla-eventyret i Norge med Model S for ni år siden. Etter det har han også jobbet for Audi i Tyskland. Nå har han fått ansvaret for å utvikle et apparat for lansering av Human Horizons HiPhi-modeller i Europa. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

HiPhi Z er neste bil ut fra Human Horizons. Dette er en GT-modell med fire seter som blir enda et hakk barskere. Den bygges på den samme plattformen som storebror, med får et litt større batteri og en rekkevidde på rundt 70 mil etter den snille kinesiske målemetoden.

I tillegg kommer den i to utgaver; med bakhjulsdrift og 300 hester eller med firehjulstrekk og rundt 600 hester. Skal vi dømme ut i fra prisene i Kina, vil den koste omtrent det samme som HiPhi X – det vil si fra godt over en million kroner og oppover.

Har tatt gull

Ellers skryter fabrikken av at 22-tommers hjul er standard på begge bilene. Et godt råd fra oss er å forlange å få et par dimensjoner mindre – minst. De store hjulene ødelegger mye av rekkevidden til bilen. Kuttet kan kanskje være så stort som 10 mil. I tillegg er de lite komfortable å kjøre på og du får en sjokk-regning første gang du skal kjøpe nye dekk.

HiPhi X har allerede rukket å få sin første designpris. En gullmedalje fra International Design Awards henger høyt. Når SUV-en har tatt gull, bør det vanske diamanter til Z. Den er etter vår mening enda kulere.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer