Ikke hadde den hekkmotor. Ikke var den en luftkjølt bokser. Og bare 125 hester! Likevel pris som en påkostet Mercedes. Bortsett fra dem som ble tatt til Norge og registrert som pickup med lav avgift. Du måtte ha skillevegg bak setene, og bakruta måtte kunne løftes helt av når sementsekkene skulle fraktes. Men pytt!

Da Saab var Saab
Samme historien
Tenk tilbake: Den første Porsche 356 fra 1948, faren til Porsche 911, hentet mye fra Bobla. Luftkjølt boksermotor i hekken, og 35 hester var ikke mye å skryte av.
Litt det samme med 924. Den henter saker og ting fra VW og Audi. Vannkjølt motor fra Audi 100 og kassevogna VW LT (!) sitter foran, mens bakhjulsopphenget stammer fra Boble 1303.
Drivakslinger fra terrengbilen Kübelwagen stikker ut fra den hekkmonterte girkassa. Hendler og andre interiørdingser stammer fra VWs personbiler.
Ekte 70-taller? JA. Ekte råskinn? NEI.
Slik kunne en overkommelig og vennlig sportsbil sendes ut, ikke minst til gigantmarkedet USA der skilt med maks fartsgrense på 55 miles (88 km/t) prydet motorveiene etter oljekrisa på 70-tallet.

Ikke SÅ treg

Foto: Pressebilder/arkiv Vis mer
125 hesters bunnversjon løper til hundre på 10 blank, 924 veier ikke mye. Du kan finne hissigere saker. Turboversjon med 177 hester bruker 7,7 sekunder og greier 230 km/t. 924 S har 2,5 liters Porsche-motor i lettmetall på 150 hester. Og et par ekstreme Carrera-utgaver er enda villere, men ble bare produsert i noen få eksemplarer.
Porsche 924 1976
Motor | R4 |
Volum/effekt | 2,0/124 hk |
Toppfart | 200 km/t |
Akselerasjon (0-100 km/t) | 10,0 sek. |
Mål (l/b/h) | 421cm/169cm/127cm |
Vekt | 1.090 kg |
Klubb | Porsche Club Norge |
150 684
Ja, så mange 924 rullet ut på tretten år, og svært mange ruller fortsatt. Den er blant de billigste veteransportsbilene du kan få tak i. Gode 924 med snill motor går for 30-40 tusenlapper i Tyskland, mens turbobiler lett flyr opp i det dobbelte. De barskere etterfølgerne 944 (1981-1991) og 968 (1991-1995) har samme grunnkarosseri, men koster mye mer, og er ennå ikke veteraner.
Noen interiørdeler kan være plundrete å få tak i. Alt teknisk som ikke stammer fra VW og Audi, kan hentes hos Porsche Classic, men ikke til biltemapriser. Voksende interesse og aktivt klubbliv åpner kanaler for brukte deler. Dekk skaffer du lett: 185/70x14, takk!
Andre aktuelle


