Brukt elbil

En rådyr tabbe

De tre siste månedene er det importert 3 200 brukte elbiler til Norge. Tenker du å kjøpe en, er det to ting du må sjekke for å unngå en stygg overraskelse.

MANGE BRUKTE ELBILER: I takt med økte leveringstider på nye elbiler, har importen av bruke fra utlandet skutt i været. Her kan du gå på en stygg økonomisk smell, dersom du ikke er oppmerksom på fellene. De tre siste månedene er det importert over 3200 biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Illustrasjonsfoto: Rune Korsvoll
MANGE BRUKTE ELBILER: I takt med økte leveringstider på nye elbiler, har importen av bruke fra utlandet skutt i været. Her kan du gå på en stygg økonomisk smell, dersom du ikke er oppmerksom på fellene. De tre siste månedene er det importert over 3200 biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Illustrasjonsfoto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Lange leveringstider er blitt hverdagen for mange norske bilimportører. Har du bestilt en av de mest populære elbil-modellene, er det ikke uvanlig at du må vente i mer enn et år før du får bilen. Kanskje enda lenger. Corona-nedstengning, mangel på databrikker og problemer med båttransport, gjør at importørene ikke får informasjon fra fabrikkene om når bilene skal produseres.

Med lange leveringstider på nye elbiler har importen av brukte eksplodert de siste månedene. På Finn.no er tilbudet av nesten nye elbiler større enn noen gang. Dette er biler som bare er kjørt noen få kilometer. I virkeligheten er de ofte som nye.

Dyre bruktbiler

Både frittstående forhandlere og private ser nå sitt snitt til å tjene penger på såkalt parallell-import. For de mest populære modellene som Skoda Enyaq, Kia EV6 og Ioniq 5 fra Hyundai, må du nå betale mer for en brukt bil enn for en ny. Også en del merkeforhandlere tar inn «brukte» biler som kanskje bare er kjørt 10 kilometer.

Vurderer du kjøpe en brukt elbil, er det noen ting du må sjekke for å unngå en overraskelse som i verste fall kan koste deg titusenvis av kroner:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer