Lange leveringstider er blitt hverdagen for mange norske bilimportører. Har du bestilt en av de mest populære elbil-modellene, er det ikke uvanlig at du må vente i mer enn et år før du får bilen. Kanskje enda lenger. Corona-nedstengning, mangel på databrikker og problemer med båttransport, gjør at importørene ikke får informasjon fra fabrikkene om når bilene skal produseres.
Med lange leveringstider på nye elbiler har importen av brukte eksplodert de siste månedene. På Finn.no er tilbudet av nesten nye elbiler større enn noen gang. Dette er biler som bare er kjørt noen få kilometer. I virkeligheten er de ofte som nye.
Dyre bruktbiler
Både frittstående forhandlere og private ser nå sitt snitt til å tjene penger på såkalt parallell-import. For de mest populære modellene som Skoda Enyaq, Kia EV6 og Ioniq 5 fra Hyundai, må du nå betale mer for en brukt bil enn for en ny. Også en del merkeforhandlere tar inn «brukte» biler som kanskje bare er kjørt 10 kilometer.
Vurderer du kjøpe en brukt elbil, er det noen ting du må sjekke for å unngå en overraskelse som i verste fall kan koste deg titusenvis av kroner:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger