Ioniq 6

En rekkevidde-vinner

Med Ioniq 6 setter Hyundai en ny rekkevidde-standard for biler som koster under 500 000 kroner. De første bilene er her ved påsketider.

UTSOLGT PÅ FÅ TIMER: De første 600 Ioniq 6 som ble lagt ut for salg i Norge, ble solgt på noen får timer. Utseendet på bilen «vekker følelser», ifølge fabrikken. I klart språk betyr det at noen synes den er elegant, mens andre synes den er mindre pen. Foto: Hyundai
UTSOLGT PÅ FÅ TIMER: De første 600 Ioniq 6 som ble lagt ut for salg i Norge, ble solgt på noen får timer. Utseendet på bilen «vekker følelser», ifølge fabrikken. I klart språk betyr det at noen synes den er elegant, mens andre synes den er mindre pen. Foto: Hyundai Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hyundais elbiler har gjennom flere år på norske veier, bevist at de er gode på rekkevidde. Ikke minst har de en teknologi som bevarer rekkevidda godt når kvikksølvet i gradestokken kryper under null.

Nå lanseres den neste elbilen fra Hyundai. Etter Ioniq 5 er det kanskje ingen overraskelse at den får navnet Ioniq 6. Dette er en sedanmodell, noe som tradisjonelt ikke er veldig attraktivt for norske bilkjøpere.

De aller fleste ønsker seg en SUV, men denne bilen har tydeligvis endret på det.

Utsolgt på timer

LAV LUFTMOTSTAND: Det er ikke lenger bare størrelsen på batteriet som avgjør hvor god rekkevidde elbilene får. Luftmotstand, vekt og størrelsen på hjulene får stadig større betydning. Foto: Hyundai
LAV LUFTMOTSTAND: Det er ikke lenger bare størrelsen på batteriet som avgjør hvor god rekkevidde elbilene får. Luftmotstand, vekt og størrelsen på hjulene får stadig større betydning. Foto: Hyundai Vis mer

De første 600 eksemplarene av Ioniq 6 som ble lagt ut for salg for noen dager siden, en såkalt First Edition-utgave, ble revet bort i løpet av noen timer. Ifølge den norske importøren står dessuten flere hundre kunder, som ikke var raske nok til å bestille, i kø, Disse vil bli prioritert når de andre utgavene av Ioniq 6 kommer til Norge.

De første kundene som har bestilt en First Edition-utgave kommer til å få bilen sin i mars-april, ifølge Hyundai. Dette er en utgave med firehjulstrekk, en batteripakke på 77,4 kWt, som gir en rekkevidde på 585 kilometer hvis du dropper de største hjulene, og en komplett utstyrspakke.

Motoren yter 325 hester og 0-100 km/t skal bilen klare på 5,1 sekunder.

Prisen er 555 900 kroner, men det er før eventuelt momspåslag som ventes fra nyttår, dersom ikke importøren velger å kompensere for det.

STOR OG LITEN: Innvendig er plassen stor, men fasongen på bilen gjør at bagasjerommet er ganske lite. Foto: Hyundai
STOR OG LITEN: Innvendig er plassen stor, men fasongen på bilen gjør at bagasjerommet er ganske lite. Foto: Hyundai Vis mer

Rekkevidde-vinner

Utgaven som imponerer mest på rekkevidde, kommer litt seinere. Den har det samme batteriet, men bare bakhjulstrekk. Den skal kunne gi deg en rekkevidde på 614 kilometer når den ruller på 18-tommers hjul og koster rett under 500 000 kroner.

At store hjul dreper rekkevidda, er også Ioniq 6 et godt eksempel på. Velger du i stedet 20-tommers hjul, synker rekkevidda plutselig til 545 kilometer. Du mister med andre ord nesten 70 kilometer rekkevidde bare ved å velge store hjul. De er i tillegg mindre komfortable å kjøre på og betydelig dyrere - noe du også kommer til å merke når du skal kjøpe nye dekk.

DREPER REKKEVIDDEN: Velger du Ioniq 6 med 20 tommer hjul, mister du 70 kilometer rekkevidde, sammenliknet med om den ruller på 18-tommers hjul. I tillegg er de store hjulene dyrere og ofte mindre komfortable å kjøre på. Foto: Hyundai
DREPER REKKEVIDDEN: Velger du Ioniq 6 med 20 tommer hjul, mister du 70 kilometer rekkevidde, sammenliknet med om den ruller på 18-tommers hjul. I tillegg er de store hjulene dyrere og ofte mindre komfortable å kjøre på. Foto: Hyundai Vis mer

Lav luftmotstand

Det er ikke bare et stort batteri og relativt små hjul som er hemmeligheten bak den lange rekkevidda til Ioniq 6. Bilen har svært lav luftmotstand, noe som ikke minst er nyttig på langkjøring på motorveier. Den lave bakenden med en spoiler, er det som bidrar mest til dette, men det går uten tvil på bekostning av bagasjeplassen. Det oppgis til 401 liter, mens Ioniq 5 har 527 liter.

Tekniske data Ioniq 6 First Edition

Lengde/bredde/høyde cm486/188/150
Antall seter:5
Egenvekt kg2095
Tilhengervekt kg1500
Motor kW/HK325
Aks 0-100 km/t sek.5,1
Toppfart km/t185
Batteri kWt77,4
Rekkevidde km519 (20-tommers hjul)
Rekkevidde km583 (18-tommers hjul)
Oppgitt forbruk kW/t mil1,7
Maks. ladehastighet kW220
Bagasjerom lit.401
DrivhjulFirehjulstrekk
Pris fra kr:555 900,-

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Ioniq 6 kommer også med en mindre batteripakke på 53 kWt. Med redusert vekt, kuttes forbruket til bilen enda et hakk. For denne modellen oppgis det til 1,39 kWt per mil og dette forbruket er det få om noen konkurrenter som kan slå.

Lynlader

Ioniq 6 bygges på samme plattform som Ioniq 5 og Kia EV6. Det betyr blant annet lang akselavstand, god innvendig plass, 800-volts elektrisk anlegg og svært rask lading. Ifølge fabrikken skal batteripakka kunne lades fra 10 til 80 prosent kapasitet på 18 minutter på en lynlader som gir 200 kW eller mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer