En splittet personlighet

Vi har kjørt Citroën Xsara Picasso 2.0 HDI. Motoren er villig og fleksibel, men Picasso har et identitetsproblem.

Publisert
Sist oppdatert

Picasso markedsføres som en familiebil, og det er naturligvis folk med barn og transportbehov litt utenom handleposer som behøver en slik bil. Vi kjørte den en uke, og barna elsket den. De sitter forholdsvis høyt og har god utsikt, både ut av lave sidevinduer og gjennom frontruten, siden forsetene er plassert med et mellomrom som gir større utsikt fremover enn vanlige personbiler har. De likte også flybrettene bak forseteryggene. Ungene digget den sære designen og kalte den for "såpestykket".

Ikke så spennende familieliv

På hverdager er familiebilen i drift mellom hjem, jobb, butikk og skole. Det fleste turene vi tok i løpet av uken var på 3-4 kilometer. Farten i Oslos forsteder ligger på 30-40 kilometer i timen. Her var ikke Picassoen riktig i sitt ess. Dieselmotoren som er så lavmælt ved landveiskjøring, klaprer litt ved lave turtall. Bilen er ganske tung på rattet, og i lave hastigheter må du hale den rundt svingene. Selv ikke etter en uke hadde vi skikkelig føling med hvor bred bilen egentlig var og syntes det var ubehagelig å møte busser og lastebiler på smale veier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer