Elektrisk Mercedes EQE

– En sterk anbefaling

Nå er første, elektriske Mercedes EQE på plass i Norge. Dette er en konkurrent Tesla bør frykte både på rekkevidde og komfort.

SJEKK REKKEVIDDEN: En rekkevidde på over 600 kilometer og høy komfort; Det er førsteinntrykket av nye Mercedes EQE, som nå er klar for norske veier. Foto: Mercedes
SJEKK REKKEVIDDEN: En rekkevidde på over 600 kilometer og høy komfort; Det er førsteinntrykket av nye Mercedes EQE, som nå er klar for norske veier. Foto: Mercedes Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En sterk anbefaling. Det er konklusjonen til Fred Magne Skillebæk i Elbil24. Han var den første norske journalisten som fikk kjøre den nye elbilen til Mercedes.

Av enkelte har Mercedes E-klasse blitt betegnet som «skranglete drosjebil». Bakgrunnen er selvfølgelig at dette i mange år var den foretrukne bilen for drosjeeiere. En kjøretur i en slik bil med 900 000 kilometer på telleren, ga ikke alltid smak av luksus.

Med EQE kan vi definitivt slå fast den tid er forbi. Ifølge vår kollega er dette kjørekomfort av ypperste klasse.

SOM S-KLASSE: EQE er bygget på den samme plattformen som flaggskipet S-klasse. Mye av teknologien og interiøret kjenner vi igjen derfra. Foto: Mercedes
SOM S-KLASSE: EQE er bygget på den samme plattformen som flaggskipet S-klasse. Mye av teknologien og interiøret kjenner vi igjen derfra. Foto: Mercedes Vis mer

Kraftkar

Foreløpig har den norske importøren offentliggjort prisene på Mercedes-AMG EQE 43 med firehjulstrekk. Den starter på 909 800 kroner levert i Oslo. Da får du bilen i sort. Ønsker du en annen farge, blir det mot et pristillegg på mellom 5150 og 17 325 kroner.

Dette er også den første modellen som er klar for bestilling. Den har to elektriske motorer som sørger for firehjulstrekken. Motorene gir til sammen en effekt på opptil 476 hestekrefter, og et dreiemomentet på opptil 858 newtonmeter. Dette er en kraftpakke som gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 4,2 sekunder.

Lang rekkevidde

EQE har et batteri på 90,6 kWh, som i denne utgaven med firehjulstrekk skal gi en rekkevidde på 533 kilometer, ifølge WLTP-testen. Velger du en EQE med bakhjulsdrift, kan du får en rekkevidde helt opp til 639 kilometer.

HAR SIN PRIS: Det elegante utseendet med en avrundet bakende, har sin pris. Plassen i bagasjerommet er ikke større enn i en kompakt-bil. Foto: Mercedes
HAR SIN PRIS: Det elegante utseendet med en avrundet bakende, har sin pris. Plassen i bagasjerommet er ikke større enn i en kompakt-bil. Foto: Mercedes Vis mer

Bilen kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks hjemme. En rekkevidde på nye 180 kilometer skal du kunne lade opp på bare 15 minutter under rette forhold, ifølge Mercedes.

Fra 700 000 kroner

Du kan velge tre forskjellige kjøremodus, der Sport og Sport+ fokuserer på ytelse. I komfort-modus er fokuset på rekkevidde.

I Sverige er også prisen på EQE 350+ med bakhjulstrekk offentliggjort. Med utgangspunkt i denne, antyder Elbil24 at den norske prisen kan bli rett i underkant av 700 000 kroner – dersom denne utgaven kommer hit. Det er fortsatt litt usikkert.

SUV-utgave neste år

EQE er en vanlig sedan, noe som kanskje ikke står øverst på ønskelista til de fleste norske bilkjøpere. Mange ønsker seg heller en SUV. I så fall har du muligheten til å vente til neste år, når Mercedes lanserer SUV-utgaven av bilen.

KOMMER SOM SUV: Foreløpi er det sedan-utgaven som kommer til Norge. Mange bilkjøpere er imidletid opptatt av å skaffe seg en SUV, og den drømmen kan oppfylles neste år når Mercedes lanserer SUV-utgaven. Foto: Mercedes
KOMMER SOM SUV: Foreløpi er det sedan-utgaven som kommer til Norge. Mange bilkjøpere er imidletid opptatt av å skaffe seg en SUV, og den drømmen kan oppfylles neste år når Mercedes lanserer SUV-utgaven. Foto: Mercedes Vis mer

Sedan-utgaven som nå vises er nesten fem meter lang og har lang akselavstand. Det gjør at beinplassen i baksetet blir god.

Ikke mye å skryte av

Det som kanskje ikke er like mye å skryte av, er plassen i bagasjerommet. Den oppgis til 430 liter, som for eksempel bare er litt mer enn en VW ID.3. Heller ikke nyttelasten på 525 kilo eller hengervekten på 750 kilo er blant de beste. Trolig blir alt dette bedre på SUV-utgaven.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer