C 350 e solgte skikkelig bra da den endelig ble lansert i Norge. Man fikk 279 hester og 600 Nm for prisen av en Skoda Octavia med langt mindre effekt. Ikke rart den var populær.
På grunn av nye utslippskrav, ble produksjonen av den ladbare hybriden stoppet. Nå er den tilbake og til alt overmål i en rekke varianter.

Nå kan du velge om du vil ha ladbar bensin eller diesel. Og du kan få firehjulsdriftssystemet 4Matic, men dessverre bare dersom du velger bensin med sedan-karosseri.
Stasjonsvogna ville nok vært mer pop, og drømmen ville vært kombinasjonen C 300 de T 4Matic, altså dieselversjonen i stasjonsvogn med firehjulstrekk.
Facelift
C-klasse fikk en facelift for to år siden, som ga noen viktige endringer. Dashbordet er fortsatt det samme som før facelift, inkludert det gamle kommandohjulet, men instrumentene foran rattet er nå digitale.
Sammen med ny og bred multimediaskjerm, blir brukergrensesnittet det samme som øvrig program, noe som utløser behovet for det jålete «S-Klasse-rattet».
Sikrere
Sikkerhetssystemene blir også bygget ut. Nå brukes ikke bare sensorer og kameraer, men også informasjon fra kartsystemet, som gir informasjon i sanntid. Er det kø rundt svingen, bremser den ned før du faktisk ser hindringen selv.

Den klarer å hindre kollisjon med motgående trafikk, dersom du har planer om å svinge av veien, og nå er den også tilgjengelig med assistanse når du skal rygge med henger.
Lengre rekkevidde
Grunnen til at den ladbare hybriden ble trukket fra markedet var at Mercedes ville få dårlige utslippstall etter dagens WLTP-krav.

Det er batteriet som utgjør den største forskjellen. Kapasiteten på har økt fra 8,7 til 13,5 kWt, uten å ta opp mer plass. Oppgitt elektrisk rekkevidde er mellom 47 og 55 kilometer.
Men batteriet tar plass og det går ut over bagasjerommet. Det er bare på 300 liter. Det er 50 liter mindre enn i VW Polo og bare 50 liter større enn den knøttlille VW UP!
I forhold til ordinær c-klasse sedan går du glipp av 155 liter. Ikke nok med det. På grunn av en svær forhøyet kasse mellom hjulene, må du planlegge stablingen godt. To kofferter kan du bare glemme.

Sprekere og firehjulstrekk
C 300 e er blitt 40 hester sterkere enn utgående C 350 e. Den elektriske motoren er integrert mellom bensinmotoren og girkassen. På den måten sikres permanent firehjulsdrift, uavhengig av batterinivå.
Sammen med bensinmotoren sørger elmotoren for en systemeffekt på 320 hestekrefter og 700 newtonmeter, et dreiemoment som kun AMG C 63 S kan matche.
Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på kvikke 5,4 sekunder og det stopper ikke før du når 250 km/t. Nordmenn vil sette pris på tilhengervekt på 1800 kilo.

Kvikk, men ikke sporty
Selv om tallene på effekt og prestasjoner nesten skriker sportsbil, er det absolutt ikke det den formidler fra førersetet. Det er flere grunner til det. Gasspedalen er litt nummen og funker mer som en av og på bryter enn et følsomt instrument.
Særlig i E-modus. Den er litt hard og vanskelig å dosere. Man kjenner en motstand der den går over til bensin dersom du trår hardt, men motstanden kunne godt vært kneppet hardere.

Styringen hos Mercedes er aldri blant de mest følsomme, og luftfjæringen Air Body Control, som er ekstrautstyr, er komfortorientert, selv i sport plus-programmet. Derfor blir dette mer en komfortabel skyss med kraftreserver.
I ren elektrisk modus er den kvikk fra stillestående opp til 60. Derfra går det rolig for seg. Elektrisk toppfart er, som nesten standard blant tyskerne, 140 km/t, og det orker den så vidt.
Kort, men lenger enn lovet
Den viser 42 km elektrisk rekkevidde når vi starter forvarmet bil i 9 plussgrader. Det er basert på tidligere kjøremønster. Og det er faktisk det den klarer også, med pen kjøring.
Til sammenligneing kom vi bare 19,6 km og brukte 0,57 liter på mila på vår 20 mil lange testrute med den forrige modellen.
Selv om tallene er over dobbelt så bra (selv med firehjulsdrift) er de nesten litt uforklarlige, for vi har testet GLC 300 e med akkurat samme drivlinje og kom da 49 km. Det er en tyngre bil med mer luftmotstand og vi hadde til alt overmål høyere gjennomsnittsfart også.
Regn derfor med ett sted mellom fire og fem mil rekkevidde på ren strøm.
Etter at vår 20 mil lange testrute var kjørt, viser kjørecomputeren 0,52 liter på mila. Det er faktisk litt høyere enn hva den brukte: 0,5 liter.
Som ren hybrid med tomt batteri fra start, har den et gjennomsnittsforbruk på 0,65. Det er godkjent selv om man ikke blir særlig imponert.
Ikke like bra som BMW
Selv om hybridsystemet gir deg langt bedre kontroll selv enn mange andre, kan man ikke helt bestemme om bilen er helelektrisk.
Selv om vi valgte E-modus (du kan også velge hybrid, charge og save), startet motoren opp noen minutter selv om bilen var forvarmet.

Men Mercedes har tatt noen grep for å spare dråper. Navigasjonen jobber i bakgrunnen nesten uansett. Dersom du legger inn reiseruta og lar den være i hybridmodus, skal den bruke de to motorene så effektivt som mulig.

Selv når man hverken kjører med destinasjon eller den automatiske fartsholderen, senker den farten før lavere fartsgrenser, før du tar igjen biler, før kryss og så videre når man kjører i eco-modus.
Ellers finnes kjøreprogrammene comfort, sport og sport +. I de to sistnevnte brukes bensinmotoren hele tiden og batteriene sørges slik at full effekt er tilgjengelig hele tiden.
Testresultat
Mercedes-Benz C 300 e 4Matic
Prisen, effekten, firehjulsdriften, komforten.
Ubrukelig som familiebil.
Suksess?
Mens forgjengeren C 350 e ikke hadde særlig konkurranse da den kom, har de kommet nå, ikke minst fra egne rekker.
Prisen på firehjulstrekkeren er 476.000 kroner, det samme som en bakhjulstrukket ladbar stasjonsvogn. Men det er bare 100.000 lavere enn den langt romsligere GLC med samme motor og drivlinje.
BMW 3-serie er den nærmeste ladbare hybriden. Den har noe svakere motor, men er både mye morsommere å kjøre og har 70 liter større bagasjerom. Den kommer som stasjonsvogn MED firehjulstrekk i juni og vil passe nordmenn bedre.
I vår testbil hadde Bertel O. Steen gått amok på utstyrslista så prisen økte med 244.000 kroner ekstra.
Pressesjef Audun Hermansen regner derimot med at et vanlig påslag vil være omkring 100.000 kroner på C 300 e 4Matic. Da havner man rett under 600.000 kroner.
Mercedes-Benz C 300 e 4Matic
Bensinmotor: | R4 Bensin Turbo |
Slagvolum: | 1991 ccm |
Effekt - o/min : | 211 hk / 5200 |
Dreiemoment - o/min: | 350 Nm / 1200 |
Elmotor : | 122 hk / 440 Nm |
Batteri: | 13,5 kWt |
Systemeffekt | 320 Hk / 700 Nm |
Drivlinje: | 9-trinns automat. Firehjulstrekk |
0-100 km/t: | 5,4 sek |
Toppfart: | 250 km/t /140 km/t elektrisk |
Forbruk: | 0,16 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 38 g/km |
Tankvolum: | 66 liter |
L/B/H: | 469/181/144 |
Akselavstand: | 284 cm |
Dekkdimensjon: | 245/45R18 |
Bagasjerom: | 300 liter |
Egenvekt: | 1820 kilo |
Hengervekt: | 1800 kilo |
Pris fra kr.: | 488.900 |
Pris Testbil: | 733.200 |