Ny C-klasse i sommer

En tøff kamp mot elbiler og SUV-er

Med utseendet fra E-klasse og interiørdetaljer fra store S-klasse, blir nye Mercedes C-klasse den tøffe konkurrent til BMW 3-serie og Audi A4.

KAMPEN MOT ELBILENE: I Norge tar elbiler og SUV-er det meste av nybilsalget. Nye Mercedes C-klasse har komfortabel stasjonsvogn, ladbar hybrid og interiør fra S-klasse som våpen. Foto: Merceds
KAMPEN MOT ELBILENE: I Norge tar elbiler og SUV-er det meste av nybilsalget. Nye Mercedes C-klasse har komfortabel stasjonsvogn, ladbar hybrid og interiør fra S-klasse som våpen. Foto: Merceds Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ute i den store verden er fortsatt den største delen av nybilsalget biler med bensin- eller dieselmotorer. Mercedes C-klasse er en storselger og i Norge har den for mange vært den første Mercedes-modellen i garasjen. Nå er neste generasjon C-klasse rett rundt hjørnet. Nøkkelord er høy kjørekomfort og ladbar hybrid. Det første er på plass fra starten. Det andre må du vente et år på.

Likevel kan det bli tøft å skaffe seg store markedsandeler, siden det meste handler om elektriske biler eller SUV-er i Norge om dagen.

BESTSELGER: Stasjonsvogn med ladbart hybriddrivverk blir bestselgeren i Norge, tror vi. Foto: Mercedes
BESTSELGER: Stasjonsvogn med ladbart hybriddrivverk blir bestselgeren i Norge, tror vi. Foto: Mercedes Vis mer

Interiør som i S-klasse

Både fronten og bakenden på bilen har mye til felles med storebror E-klasse, men likevel er de utvendige endringene små i forhold til det du vil oppleve bak rattet. Nye C-klasse får nemlig et komplett nytt interiør, med blant annet en 11,9 tommers bildeskjerm på høykant midt på dashbordet, hvor det meste av klima, navigasjon og underholdning styres. De digitale instrumentene kjenner vi også igjen fra Mercedes-flaggskipet S-klasse.

Ifølge fabrikken er støydempingen også betydelig bedre og som ekstrautstyr kan du få styring også på bakhjulene for blant annet enklere parkering.

Et mer avansert selvkjørende system, som skal klare å kjøre bilen selv i opptil 125 km/t på motorvei, skal også være på plass i nye C-klasse. Om dette blir standard, vet vi heller ikke. Mercedes har heller ikke avslørt hva som blir standard sikkerhetsutstyr i bilene som kommer til Norge.

FORSIKTIG ENDRING: Utseendet har klare trekk fra storebror E-klasse, men endringene er ellers relativt forsiktige. Foto: Mercedes
FORSIKTIG ENDRING: Utseendet har klare trekk fra storebror E-klasse, men endringene er ellers relativt forsiktige. Foto: Mercedes Vis mer

Høy komfort

Nye C-klasse er 6,5 centimeter lenger enn dagens, noe som først og fremst kommer passasjerene i baksetet til gode i form av mer beinplass. Stasjonsvogn-utgaven kommer samtidig med limousin-utgaven, og for første gang kommer det også en såkalt All-Terrain utgave av bilen med luftfjæring, høyere bakkeklaring og firehjulstrekk. Bagasjeplassen i denne er 30 liter større enn i dagens utgave.

Den største forskjellen på nye C-klasse og konkurrentene Audi A4 og BMW 3-serie, kommer til å være kjøreopplevelsen. Mens de to sistnevnte fokuserer på sportslige kjøreegenskaper, er det kjørekomfort og god passasjer-opplevelse.

Bestselgeren om et år

André Jaskiewicz, som er kommunikasjonskonsulent hos den norske Mercedes-importøren Bertel O. Steen, forteller at datoen for når bilen setter hjulene på norske veier ennå ikke er helt klar:

BERE PLASS: Nye C-klasse blir litt større, noe som gir bedre beinplass i baksetet og litt større bagasjerom i stasjonsvognen. Foto: Mercedes
BERE PLASS: Nye C-klasse blir litt større, noe som gir bedre beinplass i baksetet og litt større bagasjerom i stasjonsvognen. Foto: Mercedes Vis mer

- Vi håper at de første bilene kommer til Norge i løpet av sommeren. Prisene på bilen er ennå ikke klare, men vi tror ganske sikkert at den ladbare hybridutgaven blir bestselgeren her hjemme.

Den minste og rimeligste utgaven av den nye bilen, er C 180 med en bensinmotor på 170 hester.

Den ladbare utgaven blir ikke klar før på begynnelsen av 2022. Den har en bensinmotor på 204 hester og en elektromotor på 112, og skal klare 100 kilometer på strøm.

Dagens C-klasse stasjonsvogn er priset til 525 000 kroner som ladbar hybrid. Den nye bør ikke koste særlig mye mer, siden en konkurrent som BMW 330 e Touring koster fra 513 000 kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer