Ute i den store verden er fortsatt den største delen av nybilsalget biler med bensin- eller dieselmotorer. Mercedes C-klasse er en storselger og i Norge har den for mange vært den første Mercedes-modellen i garasjen. Nå er neste generasjon C-klasse rett rundt hjørnet. Nøkkelord er høy kjørekomfort og ladbar hybrid. Det første er på plass fra starten. Det andre må du vente et år på.
Likevel kan det bli tøft å skaffe seg store markedsandeler, siden det meste handler om elektriske biler eller SUV-er i Norge om dagen.

Interiør som i S-klasse
Både fronten og bakenden på bilen har mye til felles med storebror E-klasse, men likevel er de utvendige endringene små i forhold til det du vil oppleve bak rattet. Nye C-klasse får nemlig et komplett nytt interiør, med blant annet en 11,9 tommers bildeskjerm på høykant midt på dashbordet, hvor det meste av klima, navigasjon og underholdning styres. De digitale instrumentene kjenner vi også igjen fra Mercedes-flaggskipet S-klasse.

Bilene med best og dårligst lys
Ifølge fabrikken er støydempingen også betydelig bedre og som ekstrautstyr kan du få styring også på bakhjulene for blant annet enklere parkering.
Et mer avansert selvkjørende system, som skal klare å kjøre bilen selv i opptil 125 km/t på motorvei, skal også være på plass i nye C-klasse. Om dette blir standard, vet vi heller ikke. Mercedes har heller ikke avslørt hva som blir standard sikkerhetsutstyr i bilene som kommer til Norge.

Høy komfort
Nye C-klasse er 6,5 centimeter lenger enn dagens, noe som først og fremst kommer passasjerene i baksetet til gode i form av mer beinplass. Stasjonsvogn-utgaven kommer samtidig med limousin-utgaven, og for første gang kommer det også en såkalt All-Terrain utgave av bilen med luftfjæring, høyere bakkeklaring og firehjulstrekk. Bagasjeplassen i denne er 30 liter større enn i dagens utgave.

Disse 38 bilene er brannfarlige
Den største forskjellen på nye C-klasse og konkurrentene Audi A4 og BMW 3-serie, kommer til å være kjøreopplevelsen. Mens de to sistnevnte fokuserer på sportslige kjøreegenskaper, er det kjørekomfort og god passasjer-opplevelse.
Bestselgeren om et år
André Jaskiewicz, som er kommunikasjonskonsulent hos den norske Mercedes-importøren Bertel O. Steen, forteller at datoen for når bilen setter hjulene på norske veier ennå ikke er helt klar:

- Vi håper at de første bilene kommer til Norge i løpet av sommeren. Prisene på bilen er ennå ikke klare, men vi tror ganske sikkert at den ladbare hybridutgaven blir bestselgeren her hjemme.
Den minste og rimeligste utgaven av den nye bilen, er C 180 med en bensinmotor på 170 hester.
Den ladbare utgaven blir ikke klar før på begynnelsen av 2022. Den har en bensinmotor på 204 hester og en elektromotor på 112, og skal klare 100 kilometer på strøm.
Dagens C-klasse stasjonsvogn er priset til 525 000 kroner som ladbar hybrid. Den nye bør ikke koste særlig mye mer, siden en konkurrent som BMW 330 e Touring koster fra 513 000 kroner.