Lucid Air

Enda en kommende Tesla-konkurrent som skal by på 65 mil rekkevidde

Det annonseres stadig nye konkurrenter for Tesla, storslagne prosjekter og flott design. Men vil det skje?

EL-LUKSUS: Som Tesla gjorde, akter Lucid Motors (ex Atieva), å hente pengene til å utvikle seg videre fra formuende kunder, og vil derfor tilby en dyr luksusbil med høye ytelser i sin oppstartsfase. Konseptbilen Air er forløperen for den første modellen fra den ferske produsenten. Foto: Lucid Motors
EL-LUKSUS: Som Tesla gjorde, akter Lucid Motors (ex Atieva), å hente pengene til å utvikle seg videre fra formuende kunder, og vil derfor tilby en dyr luksusbil med høye ytelser i sin oppstartsfase. Konseptbilen Air er forløperen for den første modellen fra den ferske produsenten. Foto: Lucid Motors Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er store krefter i sving på begge sider av Stillehavet for å utfordre Teslas hegemoni som leverandør av de mest avanserte elbilene på markedet. Senest med SUV-en Model X, som vi har prøvekjørt.

Vi har allerede hatt anledning til å omtale Kinesernes ambisiøse LeEco og deres spektakulære prosjekt. LeEco, som opprinnelig er et telefoni- og TV-selskap, har også flere jern i ilden som storinvestorer i amerikanske Faraday Future, som skal lansere sin elbil i januar, på CES i Las Vegas. Da kan det for øvrig dreie seg om et bære eller briste for Faraday, som vil trenge mer kapital ganske radig om de skal unngå konkurs.

Nå akter også Lucid Motors tilby en dyr luksus-elbil med høye ytelser.

Solide folk i ryggen

California-baserte Lucid Motors er også delvis finansiert av kineserne i LeEco, men har også blant andre finansgiganten Sumitomo og kinesiske investorer Tsinghua i ryggen. De har ansatt høyt kvalifisert personell som tidligere har arbeidet hos Tesla, BMW og Mazda.

Nylig ble det kjent at Lucid skal bygge sin fabrikk i Casa Grande, nær Phoenix i Arizona. Der er målet å starte produksjon allerede i 2018. Lucid Air, når den kommer i salg, skal koste omtrent det samme som en velutstyrt toppversjon av Tesla Model S. Den vil konkurrere med Teslaen, men også med luksusbiler som BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer