Enda en ny diesel fra Audi

Nye Audi A6 blir nå tilgjengelig med tre dieselmotorer. En ny 2,7-liter fyller rommet mellom 2,0- og 3,0-litersmotorene.

Publisert
Sist oppdatert

Den nye 2,7-literen er rett og slett en mindre utgave av 3,0-literen vi kjenner fra A6 og A8. Boringen er den samme, 83 millimeter, men slagvolumet er redusert fra 2.967 til 2.698 kubikkcentimeter ved å redusere slaglengden fra 91,4 til 83,1 millimeter. Ellers er de to motorene nærmest identiske. Det betyr at også 2,7-literen er direkteinnsprøytet og at den får sitt drivstoff via common rail-teknologi. Dette i motsetning til den utgående 2,5-literen, en gammel motor som mates av en tradisjonell innsprøytningspumpe. 2,5-literen lever fortsatt i A6 Avant, men vil forsvinne i sammenheng med lanseringen av nye A6 Avant i mai 2005.

Pumpedyse på vei ut?

Det var ingen overraskelse at Audi A6 forlot den tradisjonelle innsprøytningspumpen. Det som imidlertid er verdt å merke seg, er at Audi også denne gang valgte common rail fremfor pumpedyse-teknologi. Volkswagen-konsernet, som også inkluderer Audi, er nemlig alene pumpedyse-teknologien. Og til tross for at resten av verdens bilprodusenter har valgt å nærmest utelukkende å satse på common rail, har Volkswagen-konsernet hardnakket hevdet at pumpedyse-teknologien er like god. For eksempel brukte Volkswagens pumpedyse-tekonogi både i sin store 5,0-liters V10-diesel og den nye 2,0-literen vi kjenner fra blant andre A3, Golf og Touran.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.