Den nye 2,7-literen er rett og slett en mindre utgave av 3,0-literen vi kjenner fra A6 og A8. Boringen er den samme, 83 millimeter, men slagvolumet er redusert fra 2.967 til 2.698 kubikkcentimeter ved å redusere slaglengden fra 91,4 til 83,1 millimeter. Ellers er de to motorene nærmest identiske. Det betyr at også 2,7-literen er direkteinnsprøytet og at den får sitt drivstoff via common rail-teknologi. Dette i motsetning til den utgående 2,5-literen, en gammel motor som mates av en tradisjonell innsprøytningspumpe. 2,5-literen lever fortsatt i A6 Avant, men vil forsvinne i sammenheng med lanseringen av nye A6 Avant i mai 2005.
Pumpedyse på vei ut?
Det var ingen overraskelse at Audi A6 forlot den tradisjonelle innsprøytningspumpen. Det som imidlertid er verdt å merke seg, er at Audi også denne gang valgte common rail fremfor pumpedyse-teknologi. Volkswagen-konsernet, som også inkluderer Audi, er nemlig alene pumpedyse-teknologien. Og til tross for at resten av verdens bilprodusenter har valgt å nærmest utelukkende å satse på common rail, har Volkswagen-konsernet hardnakket hevdet at pumpedyse-teknologien er like god. For eksempel brukte Volkswagens pumpedyse-tekonogi både i sin store 5,0-liters V10-diesel og den nye 2,0-literen vi kjenner fra blant andre A3, Golf og Touran.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger