Den første femmeren er selveste godmotoren i Audi-historien. Den debuterte i Audi 100 5 E i 1977 i uladet versjon, og leverte da 136 hestekrefter. Etter dette kom motoren med turbo i Audi 200 5 T. Effekten var nå oppe i 170 hestekrefter. I 1984 kom Sport Quattro som var plukket rett ut av racing og produserte 306 hestekrefter. Etter dette kom det en rallybil (476 hk), Walter Röhrls vinnerbil Pikes Peak (600 hk), IMSA GTO basert på Audi 90 (720 hk). Av mer gatevennlige saker er kanskje den mest attraktive Audi RS2 (315 hk) som ble skrudd sammen i samarbeid med Porsche.
Vi hadde store forventinger til denne bilen og det er ikke rent lite den skal levere for ikke å skuffe. Her er det snakk om lyd, kjøreegenskaper og følelser. Bilene som TT RS skal ta opp arven etter er kultbiler som har en svært høy status i de rette miljøene.
Mer kubikk
Dagens TT er tre år gammel, og er i seg selv ikke så interessant. Det er motor som det her knytter seg stor spenning til. Dette er som i gamle dager en rekkefemmer hvor slagvolumet er tatt opp til 2,5 liter.
Denne motoren er ikke basert på den gamle rekkefemmeren som for eksempel er levert i RS2. Det er den amerikanske Volkswagen Jettas uladede rekkefemmer som er donormotoren. TT RS bruker den samme blokka og har blitt utstyrt med en forholdsvis stor turbo. Det gjør at den har en liten forsinkelse ved gasspådrag.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger