Lexus RC ble lansert i 2014 som Japans tilsvar til biler som BMW 4-serie og Mercedes-Benz C-klasse Coupé og - hvis vi våger å dra strikken så langt - Ford Mustang.
Bilen vi har kjørt nå, vel fire år senere, er en oppgradert versjon - en såkalt facelift.

Lexus RC F mot AMG-GTs
I motsetning til hva vi trodde da den ble lansert, forsikrer Lexus oss at bilen ikke er en kupé-versjon av sedanen IS 300h, men derimot en hybridversjon av RC, som er en frittstående modell i Lexus-utvalget.
Den har en noe kortere akselavstand enn IS, og er lavere, men samtidig bredere. Dette gir den de «riktige» sportsbil-proporsjonene.

De vitale mål er for 2019-modellen er 470 centimeter i lengden (+1 cm), 139,5 i høyden og 184 i bredden, mens akselavstanden er 273 centimeter, som før.
Den økte lengden kommer av en redesignet støtfanger, som har en sammenhengende linje fra det ytre hjørnet under lyktene, ned til frontspoileren. Lyktene er nye, i likhet med grillen. og alle versjoner har nå såkalt spindle-grill, mens F Sport-utgaven, som testbilen vår var, har fått designen fra flaggskipet LS, som vi prøvekjørte i fjor.

Lexus IS: Oppgradert outsider
Egenartet design
Linjeføringen ellers er det ikke tuklet med.
Bildene yter faktisk ikke bilen full rettferdighet, da man ikke får med seg dynamikken spillet av lys og skygger skaper i det visuelle inntrykket når man nærmer seg den.
Ved første øyekast ser bilen ut som et aggressivt kattedyr klar til angrep, og man får uvilkårlig fornemmelser av fartsrekorder og heftige svingkombinasjoner når man betrakter den redesignede RC-modellen fra Lexus på nært hold.

Den nye frontdesignen gjør at den ligner mer på den større super-coupéen LC 500, som vi prøvekjørte høsten 2017. Skarpskårne linjer og en front som en spydspiss, på en nærmest sammenkrøpet kropp med fint tegnede, muskuløse linjer, gjør sitt til at forventningsnivået skrus flere hakk i været.

Testet: Mercedes-Benz C-klasse Coupé
Interiøret er noe mer nøkternt og typisk Lexus, som har en helt særegen måte å tenke layout i førermiljøet på, med rette linjer og instrumentering i horisontale lag samt en touchpad for betjening av multimedieskjermen og en analog klokke mellom luftdysene nederst på dashbord-konsollen.
Senterkonsollen har fått en ny utforming siden sist, med litt mer praktisk plassering av touchpad-en og koppholderne samt en litt annerledes finish. Ellers vil Lexus-kunder kjenne seg igjen. Vi skulle ønske touchpad-en var erstattet av et dreiehjul, for vi opplever betjeningen som noe plundrete.

Langt fra muskelbil
Som sagt skaper bilens ytre forventninger, og vi husker jo at vi hadde bilen i duell mot en Mercedes-AMG GT for et par år siden - altså før den visuelle oppgraderingen den nå har gjennomgått. Der gjorde den en god figur.

TEST: BMW 420d xDrive
Men det var med en annen innmat. For om Lexus RC F - som var testbilen den gang - kjører fletta av det meste, er det, som vi skal finne ut, langt fra tilfellet med dagens testbil. Men skuffelsen er ikke stor - dette er noe vi for så vidt allerede var forberedt på etter å ha gjennomgått de tekniske spesifikasjonene.
Det vi har med å gjøre her er nemlig en Lexus-hybrid som de aller fleste som selges i Norge, med den store fordelen at svært mange flere vil ha råd til den - prisene starter på under 600.000 kroner for en godt utstyrt «Executive» (588.600 kr med navigasjon), mot nærmere 1,5 mill for V8-F-en.
Kjent hybriddrivlinje
I vårt tilfelle dreier det seg om kombinasjonen 2,5-liters Atkinson-syklus, selvpustende bensinmotor - altså uten den minste turbohjelp - men som derimot samarbeider med en elektromotor. Nevnte samarbeid gir en maksimal effekt på 223 hestekrefter og 300 newtonmeter. Jada, vi er ganske langt fra RC F med sin V8 på 477 hester...

Av det som ikke er synlig, er det innstillingene som er gjort på chassis og styring som ifølge Lexus er det viktigste på den oppdaterte kupeen. For å være ærlig: Det er ikke noe vi merker så mye til under vanlig kjøring og snodig nok virker styringen, selv om den er både god og presis, hakket mindre skarp enn i den forhjulsdrevne sedanen ES 300h, som vi hadde testkjørt like før vi kjørte denne RC-en.

Lei tyske premiumbiler? Da kan dette være svaret
Ikke nok med det: Understellet kjennes mindre stramt også - det er en smule paradoksalt, men sedanen ES kjentes faktisk minst like sportslig ut som RC-en vi kjører her. I begge tilfeller for øvrig i utstyrsgraden F Sport.
Moderate ytelser
Ytelsene er heller ikke noe særlig tema - de lever i hvert fall ikke opp til bilens spenstige design.

At toppfarten er beskjedne 190 kilometer i timen, er så sin sak - det er uansett ikke en hastighet man ofte får anledning til å oppnå.
Men akselerasjonen kan heller ikke kalles heftig - i hvert fall ikke verdig en sportsbil. 0 til 100 tar på papiret 8,6 sekunder, men i virkeligheten oppleves fartsøkningen stort sett mer moderat - ganske enkelt fordi drivlinjen ikke gir deg lyst til å piske den. Det skal sies at dette ikke er noen lett bil - med fører bikker den 1,7 tonn med god margin.
Og ber du om full guffe ved å tråkke gassen i bånn, for eksempel for en forbikjøring, må du holde ut motorstøyen som oppstår når den trinnløse girkassen sender turtallet rett til himmels. Man lærer seg raskt å dosere gassen med omhu.

Behagelig å kjøre
Og gjør man det, får man en både behagelig og rolig kjøreopplevelse med et lydnivå holdt godt i sjakk. Bilen er også befriende enkel å ha med å gjøre: Elektronikken tar seg av alt unntatt selve kjøringen.

Test: Skuffende Mercedes
Man setter seg inn, i de utmerkede setene som byr på både avkjøling og varme ved behov, og starter - noe som skjer uten en lyd da den igangsettes med bare elektromotoren. Man kan så gli avsted, mykt og relativt uanstrengt, med nennsom dosering av gasspedalen, og nyte kjøreturen uten støy og plagsomme vibrasjoner takket være et meget grundig og godt gjennomarbeidet chassis.
Kjøreegenskapene er det heller ikke noe å si på. Som vi har sett, er bilen designet for å kunne håndtere mye mer krefter enn det vi her har til rådighet, og bilen (i vårt tilfelle en F Sport S med blant annet aktive, justerbare dempere og kjøreprogram opp til Sport +), ligger godt på veien, er stabil, svingvillig og presis i styringen. På svingete landeveier med lite trafikk blir kjøreopplevelsen til og med ganske underholdende.
Totalt sett er dette utvilsomt et godt gjennomarbeidet produkt.

Fra under 600.000 - godt utstyrt
Lexus RC 300h har et prisspenn fra 565.000 til 675.200 kroner. Utstyrsnivået som standard er allerede svært bra, med 18-tommers aluminiumsfelger, bi-LED hovedlys, parkeringssensorer, ryggekamera, 10-veis elektrisk justerbare skinnseter (8-veis på passasjersiden), skinntrukket ratt med hendler, adaptiv fartsholder, filholder med styreassistanse, pre-crash kollisjonsvern og fotgjengergjenkjenning og skiltgjenkjenning, for å nevne noe.
Testresultat
Lexus RC 300h
Henrivende design, godt gjennomarbeidet chassis, høy kvalitetsfølelse, god støydempning
Følelse av «falsk sportsbil», drivlinje i tammeste laget, noe plundrete betjening
Utstyrsgradene er Executive, F Sport og Luxury - de to sistnevnte er egentlig selvforklarende. På grunn av WLTP-normen, som måler utslipp for de ulike utstyrsvariantene, fremstår versjonene med tilleggene navigasjon (Executive) og soltak (F Sport og Luxury, som uansett har navigasjon som standard), som egne utstyrsgrader.
Noen direkte konkurrent som «hybrid sportscoupé» har egentlig ikke denne bilen. Vi vil anse som nærmeste konkurrenter BMW 420i Coupé Aut. (184 hk, fra 512.600 kr), Mercedes-Benz C 200 aut (184 hk, fra 510.000 kr), Audi A5 Coupé 2.0 TDI (190 hk, fra 522.000 kr). Selv om de effektmessig står tilbake for Lexusen, er de ytelsesmessig på høyden, men alle disse vil kreve en god del ekstrautstyr før de blir direkte sammenlignbare prismessig, og vil da fremstå som dyrere enn Lexus-modellen.
Priser: | |
RC 300h Executive | 565.000 kr |
RC 300h Executive Navi | 588.600 kr |
RC 300h F Sport S | 664.600 kr |
RC 300h F Sport S Sun | 675.200 kr |
RC 300h Luxury | 644.000 kr |
RC 300h Luxury Sun | 654.600 kr |
Med andre ord, dersom man sjarmeres i senk av denne bilens design, kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper uten å være ute etter det store adrenalin-kicket på veien, kan det godt tenkes at Lexus RC 300h er en bil man blir glad i - i dobbel betydning.
Tekniske data
Modell: | Lexus RC 300h |
Bensinmotor: | R4, 2487 ccm |
Transmisjon: | E-CVT |
Drivstoff: | Bensin/el |
Drevne hjul: | Bakhjulsdrift |
Effekt v. o/min: | 181 hk/6000 |
Moment v. o/min: | 221 Nm/4200-5400 |
Elmotor: | AC synkron, permanent magnet |
Effekt: | 143 hk |
Dreiemoment: | 300 Nm |
Samlet effekt: | 223 hk |
0-100 km/t: | 8,6 sek. |
Toppfart: | 190 km/t |
Forbruk: | 0,59 l/mil (WLTP) |
CO2: | 132 g/km (WLTP) |
Vekt: | 1660 kg |
L/B/H: | 470/184/139,5 cm |
Akselavstand: | 273 |
Bakkeklaring: | 13,5 cm |
Dekk (F-Sport): | 235/40-19 |
Tankvolum: | 66 l |
Tilhengervekt: | - |
Bagasjerom: | 340 l |
Pris fra: | 565.000 kr |
Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her
