Legenden kommer tilbake. Toyota har vist sin nye Supra ved flere anledninger i 2018, men alltid med maskering.

Toyotas BMW-tvilling avslørt
Vi så en raceversjon på Geneve-messen 8. mars, Toyota kjørte den på Goodwood Festival of Speed 12 juli, Dinside fikk testkjøre den både på landeveien og på bane 12. september, Fredric Aasbø (verdensmester i drifting) kjørte den få dager senere og Supra sto utstilt på bilmessen i Paris 2. oktober.
Så ja, vi har sett den forholdsvis mye i 2018 allerede. Men den offisielle visningen skjedde 14. januar på Detroit Motorshow.

Bedre med tape?
Spørsmålet er om Supra bare skulle beholdt maskeringen på. Vi tipper det ikke bare er vi som er en smule skuffet over hvordan resultatet ble i ensfarget lakk.

Vi har allerede testet Supra. Les saken her!
Taket ble en smule høyt, kort og bulete, og Toyota har åpenbart slitt litt med avslutningen, for hekken ble både høy og butt, i ganske stor kontrast til sine forgjengere, selv om dette er en miks av alle disse.
Størst inspirasjon har de funnet i den rålekre og supersjeldne Toyota GT2000. Den har et lavt panser, en liten kupè med bobler på taket, akkurat som nye Supra, og kort hekk. Den lave fronten skal visstnok være inspirert av fjerde generasjon Supra, selv om vi ikke helt ser den linken.
Men når skuffelsen har lagt seg, har fansen, som har ventet i 17 år på en erstatter, veldig mye å glede seg over. Vi har som sagt kjørt bilen, og Toyota har hatt stor fokus på kjøreglede.

Det funker!
Sjefsingeniøren Tetsuya Tada har mye av æren for at Supra har gjenoppstått. Han har jobbet hardt med samarbeispartneren BMW, for sine synspunkter rundt sin såkaldte Golden Ratio. det vil si at akselavstand og sporvidde skal ha et forhold på 1,6.

Slik ser den ut race ready
Det betyr at Toyota Supra og den nye BMW Z4 har kortere akselavstand enn de fleste. Det vil ifølge Tada gi de optimale sportsbil-egenskapene. Det eneste vi kan si om det er at bilen funker!!!
Samarbeidet med BMW skinner godt gjennom. Deres singelturbo twinnscroll treliters rekkesekser, med 8-trinns ZF og bakaksel med elektronisk diffsperre, som låser fra 0 til 100 prosent i løpet av tideler, er en høyverdig arvtaker til den hyllede JZ-motoren som satt i forrige generasjon.
340 hester og 500 Nm i dreiemoment gir nok krutt for de fleste, men under prøvekjøringen ble vi lovet langt kraftigere modeller etter hvert. Gjett om vi gleder oss. Foreløpig får vi klare oss med akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder og en toppfart på 250 km/t.

Interiøret har veldig mye BMW i seg. Multimedia, hendler og knapper stammer fra BMW. Det gjør heldigvis også de få varselsignalene som dukker opp. Det digitale instrumentpanelet er det eneste som er Toyotas eget design, og det skiller seg font- og designmessig fra det andre, uten at de fleste vil bry seg nevneverdig om det.

Denne Volvo-nyheten kan bli en storselger
23 biler til Norge
Toyota Supra skal bygges sammen med BMW Z4 i Graz i Østerrike. Det første produksjonsåret er det bare 900 biler som øremerkes Europa. Den fås i to versjoner, 3.0 og 3,0 Premium.
I tillegg vil det bli en Launch Edition som er basert på 3.0 Premium, uten at vi vet nøyaktig hva de forskjellige utstyrsvariantene vil tilby. Men vi vet at alle modeller får den aktive differensialen og adaptivt undersetell.
Norge får kun utdelt 23 biler i 2019. De blir trolig revet vekk, så Toyota Norge jobber med en nært forestående reservasjonsløsning - trolig i løpet av januar. Da får vi også vite prisen.
